LinkedIn presenteert 4 trends die invloed hebben op recruitment in 2020

      Reacties uitgeschakeld voor LinkedIn presenteert 4 trends die invloed hebben op recruitment in 2020
Delen

LinkedIn presenteert het 2020 Global Talent Trends-rapport. Het rapport, waarvoor meer dan 7.000 HR-professionals in 35 landen werden ondervraagd, toont vier trends die de grootste impact hebben op de manier waarop bedrijven talent aantrekken en ontwikkelen in het komende jaar.

Werknemerservaring, people analytics, interne werving en multigeneraliteit op de werkvloer zijn de focuspunten voor bedrijven, zo blijkt uit het rapport. Recruitment van talent draait in 2020 echt om de wensen en behoeften van werknemers, en hoe zij de invulling daarvan ervaren op de werkvloer. Het volledige rapport is hier te vinden.

Trend #1: De ervaring van je medewerkers op de werkvloer is koning

96% van de HR-professionals geeft aan dat de werknemerservaring belangrijker wordt. Waarom? Het verhoogt de productiviteit, zorgt ervoor dat werknemers langer blijven, voldoet aan de hoge verwachtingen van jongere werknemers en trekt meer kandidaten aan op deze krappe arbeidsmarkt. Maar wat is een goede werkervaring voor werknemers? De ondervraagden wezen op de balans tussen werk en privé, competitieve beloning en voordelen, motiverende collega’s en cultuur, en open en effectief management als de belangrijkste factoren.

Trend #2: People Analytics is de sleutel tot toekomstbestendig bedrijfssucces

85% van de HR-professionals geeft aan dat human analytics erg belangrijk is voor de toekomst van HR en werving. In een competitieve talentmarkt kan je de concurrentie voorblijven door strategisch met personeelsplanning om te gaan. Zoals het identificeren van welke vaardigheden nodig zijn en om vraag en aanbod van talentpools kritisch te kunnen beoordelen.

. 55% van de HR-professionals geeft aan hulp nodig te hebben bij het in de praktijk brengen van zulke analyses. Het is geen nieuws dat datagestuurde beslissingen  tegenwoordig van groot belang zijn voor HR-professionals, maar het gebruik van analyses staat nog in de kinderschoenen. Dat is de reden waarom 73% van de HR-professionals aangeeft dat de analyse van mensen de komende 5 jaar een belangrijke prioriteit voor hun bedrijf zal zijn.

Trend #3: Interne werving neemt toe

73% van de HR-professionals geeft aan dat interne werving steeds belangrijker wordt voor bedrijfssucces. Volgens 81% verbetert het de retentie, 69% is het ermee eens dat het de productiviteit verhoogt en 63% geeft aan dat het institutionele kennis behoudt. Het is dan ook geen verrassing dat de interne aanwervingen sinds 2015 met 10% zijn toegenomen.

Hoewel een levenslang carrièrepad bij één bedrijf tegenwoordig minder gebruikelijk is, zien we misschien een heropleving wanneer bedrijven heroverwegen hoe ze talent een aantrekkelijk en gevarieerd carrièrepad kunnen bieden, wat cruciaal is voor het verbeteren van de retentie.

Trend #4: Benut de kracht van een multigenerationeel personeelsbestand 

Met mensen die langer leven en Generatie Z (23 jaar en jonger) die de arbeidsmarkt betreden, vormen de 2020’s een nieuw hoofdstuk in de diversiteit van de beroepsbevolking. Bedrijven overwegen zorgvuldig hoe ze multigenerationele werknemers kunnen werven en managen en de kracht van verschillende ervaringen en vaardigheden kunnen benutten.

74% van de respondenten is van mening dat een multigenerationeel personeelsbestand een van de belangrijkste trends is die van invloed zijn op de werving. Aangezien Millennials en Gen Z meer dan de helft van de mensheid uitmaken, maar Boomers blijven werken na de leeftijd van 65 jaar, is het vandaag een must voor bedrijven om tegemoet te komen aan de behoeften van een breed scala van generaties. En dit is goed voor het bedrijfsleven –

89% van de HR professionals zegt dat een multigenerationeel personeelsbestand een bedrijf succesvoller maakt.


Delen