GRMPFGRMPF GESPREKKEN

      Reacties uitgeschakeld voor GRMPFGRMPF GESPREKKEN
Delen

Gerard is een beginnend teamleider. Vroeger was hij “˜één van de jongens’. Gerard is destijds op gaan vallen op doordat hij zo’n ongelooflijk goede vakman was. En nog steeds is. Dus besluit het management dat hij maar leiding moet gaan geven. Het management is er vast van overtuigd dat hij dat dan ook wel kan.

Euhhh…..

Hieronder lees je over het leven van Gerard, een beginnend teamleider, (voormalig top-vakman)

Gerard is nu alweer zes maanden bezig als meewerkend voorman/teamleider. Hij loopt wel tegen wat “˜dingetjes’ aan, maar dat hoort erbij. Tenslotte is er overal wel wat, toch? De jongens gaan goed en hij hoeft eigenlijk niks tegen ze te zeggen, ze doen het vanzelf.

Leidinggeven

Leidinggeven is eigenlijk een eitje, denkt hij. Als de jongens maar doen waarvoor ze zijn opgeleid. En als ze maar weten wat ze moeten doen, dan gaat het allemaal vanzelf.

Grmpfgrmpf gesprekken. Martin. Einde jaarcontract; niet door?

Het is 7.00 uur en Gerard zit al in zijn kantoorhok. Hij heeft zojuist een grote kan koffie gezet. Hij is extra vroeg vanochtend omdat hij van het management “˜gesprekken moet voeren met zijn jongens’. Ook moet hij Martin doorgeven dat ze zijn jaarcontract niet gaan verlengen.

Die gesprekken met mijn jongens, ok, die lukken nog wel, maar balen dat ik het nu tegen Martin moet zeggen! Wat een onzin eigenlijk, daar hebben we toch een management voor? Of P&O? Oempf!!

Rond 8.00 uur komen de jongens binnen. Ze lopen direct door naar de kantine voor een kop koffie. “˜Vandaag bilateraal gesprekken met ons hí¨ chef? Tenminste, dat staat in de nieuwsbrief! Hoe laat moeten we?’

“˜Huh?’ Gerard is helemaal in gedachten verzonken. “˜Euh, ik kom jullie vanzelf wel halen’. Hij schenkt zich nog maar eens een kop koffie in. “˜Ok, eerst maar eens die bilateraal gesprekken, dan doe ik daarna dat gesprek met Martin wel. Mmmmm. Hij loopt zijn kantoorhok in en legt zijn benen op tafel. ‘Eens kijken’… mijmert hij.

Hoe laat beginnen we?

‘Goed’, denkt Gerard. ‘Aan de slag. Eens kijken, wie doen we eerst en wie daarna.’ Hij maakt een lijstje en bedenkt onderwijl wat hij zijn jongens wil vertellen. ‘Eerst Sjon’ mijmert Gerard. ‘Die maakt er de laatste tijd zo’n zooitje van, daarna Bob, dan Paul, Simon en tot slot Martin. (Oooinnnk…)’

8.30 uur: Sjon

“Sjon, kom je even?” Sjon komt binnen, ietwat gespannen. Want tenslotte is het zijn eerste “˜Bilaterale gesprek’. Sjon werkt er nu 7 jaar en heeft nog nooit zo’n soort gesprek gehad. Even afwachten dus. Om 8.45 uur staat Sjon weer buiten. Hij loopt terug naar de werkvloer, en de jongens kijken hem aan. “˜Hoe was het?’ “˜Joh! Maak je niet druk, valt mee hoor. Chef vraagt hoe het gaat en of we nog iets nodig hebben. Da’s alles. Maar chef zelf is een beetje nerveus.’

Even later loopt Bob het kantoorhok binnen. Gerard voert de bilaterale gesprekken met zijn jongens en het gaat best lekker; niks aan de hand. Alles loopt op rolletjes. “˜Die workshop van laatst komt goed van pas; open vragen stellen, goed luisteren. Was best een pittige workshop, maar kennelijk werkt het wel. Mooi!’ Nu alleen Martin nog.

11.30 uur; het is zover

Nu is Martin aan de beurt, Gerard gaat hem vertellen dat zijn jaarcontract niet wordt verlengd en hij ziet er als een berg tegenop. Daar komt hij al aan.
“˜Martin, kom binnen jonge! Wil je koffie?’ Martin gaat zitten. “˜Martin’, hoe is het!?’ “˜Ja, goed hoor! We hebben afgelopen week het voorlopige koopcontract voor ons nieuwe huis ondertekend en over twee maanden is de overdracht al’.

“˜Glup! (Gerard verslikt zich bijna) “˜Oh?!, wat spannend! Welk huis hebben jullie euh… op het oog?’ Martin begint te vertellen, waar het huis ligt, wat ze er allemaal aan willen veranderen, dat het toch wel lastig is, dat ze waarschijnlijk wel een tijdje met dubbele lasten zullen zitten, dat het niet zo goed uitkomt omdat ze Annet haar jaarcontract niet hebben verlengd, etc, etc, etc. “˜Oh!? Hebben ze het contract van je vrouw niet verlengd? Waar werkte ze?’ Ja, jammer he, ze werkte bij de drogisterij op de hoek. Maar ja, het gaat natuurlijk niet zo goed met de drogisterijen in ons land’. “˜Nee, dat klopt!’. En hoe gaat het eigenlijk met jullie kleine, euh, Dennis, toch?’ “˜Ja, die doet het goed hoor, die …. Bla. Bla. Bla. En zo keuvelen ze nog even gezellig door.

Gerard merkt dat hij om de hete brij heen draait. Vooruit, nog maar eens proberen dan.

“˜Zeg, Martin, Hoe vind je zelf eigenlijk dat het gaat?’ Martin gaat er uitgebreid bij zitten. Tja, wel lekker eigenlijk. Tja, ik vind dat lassen nog wel eens lastig, maar ja; we moeten het allemaal leren, toch? En de laatste tijd gaat het goed, ik bedoel ik heb al minder faalkosten dan aan het begin van het jaar. “˜Glup! (Gerard verslikt zich nogmaals), Oh?! Euh nee, dat klopt….’

Mmmm, ook mislukt, denkt Gerard. Dan maar beginnen over de zaak zelf.

Martin, Hoe denk je dat het met ons bedrijf gaat? “˜Ja, goed toch? Ik zie ze volop reclame maken en op de afdeling zijn al weer twee nieuwe medewerkers aangetrokken. Dus ik neem dat het wel snor zit.

Oh oh, dit wordt niks zo. Ok, dan schuif ik het einde contract maar letterlijk onder zijn ogen, denkt Gerard. P&O heeft het op papier gezet, gelukkig! Gerard’s slapen beginnen alweer een beetje te kloppen. Martin, lees dit eens, dit heeft P&O speciaal voor jou op papier gezet.

Drie minuten later….afb-2

Getier en gescheld, een stoel valt om, een deur knalt dicht. Wat is er aan de hand? De jongens op de werkvloer kijken verstoord op. Martin!! Waar ga je naar toe? Martin gromt wat en spurt het pand uit. Even later komt Gerard zijn kantoorhok uit. Rood, zweetdruppeltjes op zijn voorhoofd, zijn gezicht staat op onweer. Hij baalt als een stekker. 

Goed, als je het doet op de manier van Gerard?

Dat verdient zeker niet de schoonheidsprijs. Maar eerlijk is eerlijk, slecht nieuws brengen vindt niemand leuk. En ik ken ook echt geen mensen die het brengen van slecht nieuws als een “˜cadeautje’ ervaren. Om nog maar te zwijgen over de ontvanger van het slechte nieuws. Maar hoe dan wel?

Kijk, als leidinggevende heb je als taak het slechte nieuws zo goed mogelijk te brengen. En dat mag een medewerker ook van je verwachten. Hieronder vind je wat tips om het je wat makkelijker te maken, dat slechte nieuws zo goed mogelijk te brengen. Doe er je voordeel mee!

  1. Kom direct ter zake. Mensen waarderen het als het nieuws direct in het begin van het gesprek gemeld wordt. Anders horen ze allerlei argumenten waaruit ze zelf het nieuws moeten afleiden. Het wordt dan meer een soort raden, waardoor mensen vaak onzeker worden en het ergste kunnen gaan denken.
  1. Heb begrip voor de situatie van de ander en toon dat. Zonder dat je direct met allerlei argumenten komt om het slechte nieuws te gaan uitleggen. Of erger nog, om je te gaan “˜verdedigen’. Het eerste wat iemand die slecht nieuws ontvangt nodig heeft is inlevingsvermogen van jou. (Stel je bv voor hoe het voor jou zou zijn wanneer jij dat slechte nieuws zou ontvangen.) Pas wanneer die ander zich “˜gehoord’ voelt staat hij er weer voor open om de kern van het verhaal te horen. Niet eerder.
  1. En dan is het nog de kunst om bij je verhaal te blijven. Wat die ander ook zegt of er tegenin brengt. Laat je niet verleiden in discussie te treden. Vermeld de redenen van slechte nieuws en blijf bij je verhaal.
  1. Zorg voor opvolging en leg uit wat de vervolgstappen zijn. Het is daarbij niet handig om “˜gouden bergen’ te beloven. Wees realistisch en vermeld wat er gaat gebeuren in de komende weken. Bekijk wat je nog kunt doen voor de ontvanger van het slechte nieuws. (bv. in het geval van Martin: kijk of je hem een getuigschrift mee kunt geven.)

Delen

About Andrea van Aken

Over Andrea van Aken:

Ik help meewerkende voormannen en teamleiders met leidinggeven op de werkvloer

Jij bent een specialist binnen je vakgebied. Je blinkt vaak uit doordat je hebt ‘beste jongetje van de klas bent’. Je kunt het zo gek niet bedenken of jij draait het wel eventjes in elkaar. Eigenlijk ben je onmisbaar. Omdat jij zo goed in je vak bent, neemt het management automatisch aan dat jij dan ook wel leiding kunt geven. Ze hebben het je voorgelegd en enthousiast ga je aan de slag met deze nieuwe uitdaging. Maar na een tijdje stoot je je neus. Want, wat blijkt? Leidinggeven is echt een vak, en dat vak valt soms helemaal niet mee! Gelukkig kun je het vak met een beetje begeleiding wel leren.

Mijn vak

Trainen is mijn passie, míjn vak. Ik train leidinggevenden en voormannen in het vak van leidinggeven. Ik ondersteun je met tips en trics zodat het leidinggeven je goed afgaat en je meer grip krijgt op de soms zeer lastige praktijksituaties. Met mijn hands-on trainingen boek je direct resultaat; met wat je vandaag leert, kun je onmiddellijk aan de slag in je eigen praktijk.

Wat mijn klanten over mij zeggen:

• “Het is een ‘niet-te-ver-van-mijn-bed show en direct toepasbaar in de praktijk”

• “Zeer praktisch. Gewoon leuk!!”

• “Door deze training sta ik steviger in mijn schoenen”

• “Ik heb er echt van geleerd! Hier heb ik wat aan”

• “De trainingen zijn een prima mix van theorie en praktijk”

Heb je een lastige situatie op het werk en wil je daar eens over sparren? Ik sta je graag te woord op 06 46268332.

Meer weten over Gerard? Zie: Gerardblogs

Meer weten over succesvol leidinggeven? Dan heb ik een gratis E-book voor je. Je kunt het downloaden op mijn website: E-book over Gerard Je ontvangt dan ook elke maand gratis tips, trics, adviezen en nieuwtjes over leidinggeven.

Bedrijfsgegevens:

Praktisch leidinggeven aan of op de werkvloer

Noordstraat 1

4493 AE Kamperland

E-mail: andrea.vanaken@gmail.com

Website: www.praktischleidinggevenaandewerkvloer.nl of: www.l-va.nl