Verbaal vaardige kandidaten komen verder bij sollicitaties

      Reacties uitgeschakeld voor Verbaal vaardige kandidaten komen verder bij sollicitaties
Delen

Onderzoek LinkedIn toont belang aan van professionele elevator-pitch

waaruit persoonlijkheid blijkt.

Sollicitanten die in woord en geschrift kort en bondig kunnen uitleggen wat zij voor werk doen, hebben een grotere kans op een succesvol sollicitatiegesprek. Dat blijkt uit onderzoek van LinkedIn onder bijna vierhonderd HR-professionals naar de effecten van on- en offline presentatie van talent.

Kandidaten die duidelijk communiceren over wie ze zijn als persoon, over behaalde successen op de werkvloer en over de vaardigheden die zij bezitten, komen verder bij sollicitaties. Deze elevator-pitch is belangrijker dan een lijst aan werkervaring.

Eén kans voor een eerste indruk

“Een eerste indruk maak je maar één keer,” geeft Anoek Eckhardt van LinkedIn aan. “Tegenwoordig vindt die eerste indruk heel vaak online plaats. 6 op de 10 HR-professionals checkt áltijd hoe een potentií«le kandidaat online uit de verf komt!”

Voor ruim de helft van de HR-professionals geldt dat de online indruk die een sollicitant maakt, minstens even belangrijk is als de offline indruk. Heeft een kandidaat een leeg LinkedIn profiel, dan geeft 44% van de HR-professionals deze persoon een kleinere kans om een sollicitatieprocedure succesvol door te komen. 38% van de HR-professionals baseert regelmatig beslissingen op basis van iemand’s online persoonlijkheid.

Successen en persoonlijkheid

Wat HR-professionals waarderen is een kort en bondige persoonlijk CV of online profiel en elevator-pitch. Maar liefst 78% vindt het belangrijk om te kunnen afleiden wat voor type persoon er schuilgaat achter een tekst. Ook kandidaten die duidelijk communiceren over behaalde successen op de werkvloer, worden door 76% van de HR-professionals hoger gewaardeerd.

Ten derde vindt 87% van de HR-professionals het belangrijker om te weten wat voor type de kandidaat is en welke vaardigheden hij of zij bezit, dan wat die persoon aan werkervaring heeft opgedaan. Tweederde (69%) leest dan ook liever een creatieve samenvatting dan een lijst met vorige werkgevers.

Tips

Elke HR-professional wijst kandidaten af. Met deze tips help je hen een stukje op weg in hun verdere zoektocht naar die droombaan.

  • Werk aan een volledig online profiel waaruit jouw persoonlijkheid spreekt. Deel ook toekomstdromen.
  • Zorg voor een goede weergave van behaalde successen.
  • Zorg ervoor dat vaardigheden en andere werkzaamheden jouw persoonlijkheid reflecteren.
  • Deel regelmatig online zakelijke successen of interessante artikelen uit het vakgebied. Dat kan door een status-update of door een blogpost op LinkedIn te doen
  • Werk aan een elevator-pitch in woord en geschrift met bovenstaande in het achterhoofd.

###

Over het onderzoek

Het onderzoek is tussen 6 en 19 mei 2016 uitgevoerd door Censuswide onder 386 mensen met beslissings-bevoegdheid binnen HR in Nederland.

Over LinkedIn

LinkedIn brengt professionals wereldwijd met elkaar in verbinding om ze te helpen productiever en succesvoller te zijn en verandert de manier waarop bedrijven personeel werven en hun marketing en sales inrichten. Onze visie is om economische kansen te creí«ren voor iedereen die onderdeel is van de wereldwijde beroepsbevolking door middel van het voortdurend ontwikkelen van “˜s werelds eerste Economic Graph. LinkedIn heeft meer dan 433 miljoen leden en heeft kantoren over de hele wereld.


Delen