Sterk werkgeversmerk is belangrijk voor recruitment

      Reacties uitgeschakeld voor Sterk werkgeversmerk is belangrijk voor recruitment
Delen

Marcel Molenaar: zó belangrijk is een sterk werkgeversmerk voor recruitment

Wat Google, Apple en Shell met elkaar gemeen hebben? Zij vormen de top 3 van de meest populaire werkgevers op LinkedIn in de Benelux. Oftewel: de Most In Demand Employers, bedrijven waar veel mensen wel willen werken. “Met een sterk employer brand heb je een streep voor op je concurrentie. Je trekt niet alleen makkelijker het beste talent aan, maar kunt ook op loonkosten besparen,” aldus Marcel Molenaar.

 

 

Marcel is sinds oktober werkzaam als country manager Benelux bij LinkedIn, maar startte in 2012 al als directeur marketingoplossingen bij LinkedIn. Hij vertelt maar al te graag hoe bedrijven kansen voor zichzelf kunnen creí«ren door te werken aan hun employer branding.

Hoe bepaalt LinkedIn wat de sterkste employer brands zijn?

“Een sterk employer brand zien wij als een merk waar mensen graag willen werken. We stellen deze Most in Demand Employers lijst samen, door onder meer te kijken naar de bedrijven die het meeste worden gevolgd op LinkedIn en waar mensen het vaakst naar zoeken op het platform,” aldus Marcel. “Ook kijken we naar de activiteit op LinkedIn naar aanleiding van een vacature van een bedrijf. Dit jaar wordt de lijst vooral gedomineerd door multinationals en tech-bedrijven. Maar ook Neerlands trots ontbreekt niet. Na Google, Apple en Shell, staan Unilever, KLM, Microsoft, Nike, Procter & Gamble, Coolblue en McKinsey & Company op plek vier tot en met tien.”

Wat betekent een sterk employer brand voor het werk van een recruiter of HR-manager?

“Uiteraard is een hoge positie in deze lijst een leuke bijkomstigheid voor een bedrijf, maar dat is natuurlijk niet de drijfveer om te bouwen aan een sterk werkgeversmerk. Want als populaire werkgever sta je met 1-0 voor op je concurrentie als het gaat om het werven van het beste talent. Dat gaat niet alleen gemakkelijker en sneller, je kunt ook op loonkosten besparen. In 2015 bleek uit onze data dat 45% van de Nederlandse werknemers een baan bij een populaire werkgever meteen zouden accepteren, zonder dat daar een salarisverhoging tegenover hoeft te staan. Terwijl, als je bedrijf niet zo’n goede naam heeft, een salarisverhoging van minstens 10% nodig is om talent te overtuigen om bij jou te komen werken.”

Betekent een plekje in de lijst van meest populaire werkgevers dat deze merken geen moeite hebben met het vinden van het juiste personeel?

“Die conclusie kan je helaas niet één op één trekken. Dat heeft ook te maken met in welke sector een bedrijf aan het werven is en hoe schaars bepaalde skills zijn in de markt. Ieder bedrijf dat op zoek is naar goede IT’ers moet daar hard voor werken. Deze merken uit de top tien wellicht alleen net iets minder hard. Omdat een kandidaat sneller een baan accepteert bij een populair merk dan bij een minder populair merk, ben je als recruiter of HR-manager minder tijd kwijt. Bovendien blijkt uit onze data dat het personeelsverloop bij een sterk employer brand ruim een kwart lager ligt. En dat scheelt ook nog eens in kosten.”

Wat maakt een bedrijf nou tot een sterk employer brand?

“Mensen moeten graag voor een bedrijf willen werken en dat kan in veel verschillende dingen zitten. Bij LinkedIn onderzoeken we elk jaar wat talent belangrijk vindt in een werkgever, de zogenaamde talent trends. In 2015 bleek dat we in Nederland vooral warm lopen voor de inhoud. We willen uitdagend werk, voldoende professionele ontwikkeling en doorgroeimogelijkheden. Salaris en functietitel zijn secundair. Heel belangrijk hier is dat de huidige medewerkers kunnen vertellen dat het bedrijf deze o zo gewaardeerde dingen ook echt biedt. Dat is geloofwaardiger dan een gelikt praatje op de company website.”

Hoe kan LinkedIn helpen bij het bouwen aan een sterk werkgeversmerk?

“Er zijn een paar simpele dingen die je als recruiter of HR-manager kan doen. Ten eerste: wees open over het bedrijf waarvoor je werkt of waarvoor je personeel zoekt. Vaagheid schrikt af. Heeft een bedrijf een Company Page op LinkedIn, zorg dan dat daar interessante artikelen en video’s staan. Mensen moeten zich herkennen in een bepaalde cultuur om geí¯nteresseerd te raken in het bedrijf.”

“Ten tweede, laat je vacatures spreken! Met een goede vacature(tekst) kun je laten zien wat jouw bedrijf of opdrachtgever zo uniek maakt. Waarom zou iemand bij dat bedrijf komen werken, en niet liever bij de concurrent? Breng bijvoorbeeld iemand in beeld die dezelfde functie heeft en laat hem of haar hierover vertellen. De Career Page op LinkedIn is hier een ideale plek voor,” raadt Marcel aan. “En door medewerkers te betrekken bij de online profilering van het bedrijf en hen te laten delen waar het bedrijf voor staat en aan welke mooie projecten er gewerkt wordt, fungeren deze mensen als echte ambassadeurs voor het merk.”


Delen