Ziek op het werk, fit op Facebook

Delen

Een medewerker is ziek en kan helemaal niks. Dan komt de werkgever erachter dat deze medewerker op diverse social media actief is, en helemaal niet zo ziekjes lijkt te zijn. Hoe ga je daar als werkgever mee om, en wat kun je doen?

Onderzoek

Als een medewerker duidelijk de boel bedriegt, kan de werkgever stappen ondernemen en kan een medewerker zelfs worden ontslagen. Voordat je daartoe overgaat is het echter slim om eerst eens goed de zaak te bekijken. Wat is er precies op de social media te vinden, wat is er bekend over de klachten en beperkingen van de medewerker en wat stelt de bedrijfsarts.

Over het algemeen is het screenen van social media toegestaan, aangezien het publiekelijk domein betreft. Vanzelfsprekend moet een werkgever wel zorgvuldig omgaan met de privacy van haar medewerkers, en kan het geen kwaad om hiertoe regels op te stellen. Ook is het belangrijk hoe de werkgever de informatie heeft verkregen, en of het profiel van de medewerker voor iedereen toegankelijk is of dat het een afgeschermd profiel betreft.

Belangrijk is om te bekijken wat de medewerker precies op de digitale snelweg plaatst, want ook zieke medewerkers hebben natuurlijk het recht om gebruik te maken van social media. Stel dat u echter foto’s vindt waar de medewerker stralend en fit opstaat, aan het feesten met een cocktail in de hand, aan het karnavallen is of op een tropisch strand ligt, is actie geboden. Probeer er dan eerst achter te komen hoe recent de foto’s zijn. Hetzelfde geldt voor berichten, blogs en andere postings. Maak vervolgens print screens van alle relevante postings, zodat je ze kunt tonen wanneer nodig. Dit is ook handig in geval de medewerker zijn postings intussen verwijdert.

Detective

Om meer bewijs te kunnen verzamelen is het in sommige gevallen een idee om een detective in te zetten. Bijvoorbeeld als de medewerker zegt niet uit bed te kunnen komen, en vervolgens door collega’s in de winkel of in de sportschool wordt gezien. Mocht je dit als werkgever overwegen, neem dan contact op met een erkend bureau dat weet welke regels je daarbij moet hanteren.

In gesprek

Het beste is om met de medewerker in gesprek te gaan, en deze te confronteren met de gevonden foto’s en berichten van de social media. Zorg daarbij voor goede verslagleggingen duidelijke afspraken. Wanneer er gegronde redenen zijn om de medewerker aan te spreken, kunt u een waarschuwing geven en sanctionaire maatregelen aankondigen bij herhaling van ongepast social media gedrag.

Ondersteuning bedrijfsarts

Als een medewerker duidelijk de boel loopt te flessen maar zich achter zijn vermeende ziekte verschuilt, heb je als werkgever toch steun nodig vanuit de medische hoek. In ieder geval van een goede arbodienst en op zijn minst een goede bedrijfsarts, die naast het belang van de medewerker ook het belang van de werkgever hoog in het vaandel heeft staan. Er zal kritisch moeten worden gekeken naar mogelijkheden en daadwerkelijke beperkingen. Daar kun je als werkgever mee verder. Je kunt dan duidelijke afspraken maken met de medewerker, en actie ondernemen als de medewerker zich niet houdt aan zijn reí¯ntegratieverplichtingen.

Spelregels

Wat helpt is het opstellen van duidelijke spelregels bij ziekte en omgang met social media, zoals een verzuimprotocol en een social media code, met daaraan gekoppeld een sanctiebeleid. Wanneer je medewerkers aan wilt spreken, moeten de regels wel vooraf duidelijk zijn.

Meer lezen van/over Kathalijne van Gelderen – Schuurmans?
HRM: Mag werkgever publicatie medewerker vooraf inzien?
Kathalijne van Gelderen-Schuurmans


Delen

About Kathalijne van Gelderen-Schuurmans

Kathalijne is een HR Professional in hart en nieren. Zij beschikt over ruim tien jaar ervaring, die zij opdeed in nationale en internationale organisaties in diverse branches.

Kathalijne kijkt organisatiebreed, met een kritische blik. Ze is creatief, denkt out of the box, en in oplossingen in plaats van in problemen.

Vanuit verschillende rollen is Kathalijne werkzaam geweest. Van HR Manager bij een grote Amerikaanse multinational tot intercedent bij een uitzendorganisatie. Voor een Arbo-dienst zette zij een professionele HR afdeling neer en voerde zij HR opdrachten uit voor klanten. Daar heeft Kathalijne tevens haar kennis over verzuimmanagement opgedaan en heeft zij zich ontwikkeld tot een ware specialist op dit vlak. Verder was ze onder andere werkzaam als HR Adviseur bij de Hogeschool Utrecht. Ook heeft zij diverse ondernemingen geadviseerd als Interim HR Professional.

De passie voor haar vak is ook terug te vinden op haar website hrmlog.nl, waarop zij kennis deelt over HR. Verder schrijft ze met veel plezier voor onder andere HI-RE.

Daarnaast is Kathalijne gediplomeerd coach, en interviewt ze voor haar website goeroemania.nl mensen over wie en wat hen inspireert.

Kathalijne is HR Professional 2.0, dus zij is ook te vinden op LinkedIn  en Twitter.

3 comments on “Ziek op het werk, fit op Facebook

  1. Pingback: Hi-RE’s Keek op de week – Weekoverzicht week 8 | HI-RE Social Medium

  2. Recherchebureau_H

    Mooi stuk geschreven. En inderdaad soms, wanneer je als werkgever vastzit, er wel aanwijzingen zijn, dan is inhuren van een Recherchebureau een prima idee. Laat u vooral niet weerhouden door adviezen dat u slechts hoeft te wachten tot het water aan de lippen staat. Daarom wil ik diegene dan ook uitnodigen voor een informatief gesprek en een kop koffie.

    Met vr grz. Tom Heijm.
    http://www.nrid.nl – Amsterdam

  3. Pingback: Ziek op het werk, fit op Facebook - Werken in een Callcenter Werken in een Callcenter

Comments are closed.