Waar gebruiken werkzoekenden social media voor?

      Reacties uitgeschakeld voor Waar gebruiken werkzoekenden social media voor?
Social media gebruik werkzoekenden
Delen

GebruikSocial media gebruik werkzoekendenen werkzoekenden social media vooral voor het vinden van een, het zoeken naar vacatures of gebruiken ze social media voor het vinden van informatie over potentií«le werkgevers? Volgens recent onderzoek van uitzendorganisatie Walters People gebruiken werkzoekenden social media vooral voor dat laatste; het inwinnen van informatie over potentií«le werkgevers. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 654 professionals, uitgevoerd door gespecialiseerde uitzendorganisatie Walters People.

Social media vooral gebruikt om informatie over werkgevers in te winnen, niet om een baan te vinden

Traditionele methodes zoals job boards en recruitmentorganisaties zijn nog steeds de populairste middelen die Nederlandse werkzoekenden inzetten wanneer zij zoeken naar een nieuwe baan. Slechts 9% noemt social media als het belangrijkste kanaal, en 15% heeft weleens een baan gevonden via social media.

Deze bevindingen staan in sterk contrast met de manier waarop kandidaten informatie inwinnen over potentiele werkgevers: 73% geeft aan dat ze social media gebruiken om meer te weten te komen over een organisatie waar ze een vacature hebben gezien.

“Social media vooral inzetten voor employer branding”

Hoewel deze bevindingen impliceren dat werkgevers zich het beste tot de traditionele kanalen kunnen wenden om nieuwe werknemers te vinden, vormen sociale netwerken toch een belangrijk instrument in het recruitmentproces.

“Kandidaten vinden de drempel vaak hoog om via social media contact te leggen met een werkgever, omdat het niet duidelijk is wie je precies aanspreekt en omdat er bovendien vaak geen respons komt”, aldus Jose Bokhorst, Associate Director van Walters People. “Maar uit ons onderzoek blijkt dat kandidaten social media veelvuldig gebruiken om informatie in te winnen over de bedrijfscultuur en strategie van een bedrijf. Dit maakt de netwerken bij uitstek geschikt om je employer brand te communiceren en de beste kandidaten enthousiast te maken over je organisatie.”

Belang van social media voor kandidaten

Werkzoekenden zijn zich bewust van de mogelijkheid dat werkgevers onderzoek doen naar hun social mediaprofielen als onderdeel van een selectieprocedure. 84% van de respondenten houdt er rekening mee dat werkgevers kunnen meekijken op hun profielen, en 74% heeft hier ook geen problemen mee.

De resultaten maken echter ook duidelijk dat kandidaten zaken en privé liever gescheiden houden op social media. Waar de meeste professionals op een zakelijk netwerk als LinkedIn wel connectie met collega’s maken, doet slechts 23% dit ook op meer persoonlijke netwerken zoals Facebook.

– persbericht –


Delen