Recruiters worstelen met technologisering

Delen

recruiters meten is wetenMeten van recruitment inspanningen loont

Jaarlijks gaan miljoenen om in de werving van nieuw personeel en in slechts 42% van de gevallen worden de effecten van de inspanningen gemeten. De organisaties die recruitment metrics gebruiken geven aan effectiever te zijn in de werving: ruim een derde zegt hogere kwaliteit van sollicitanten te krijgen en de helft maakt lagere wervingskosten. Toch is het meten van recruitment geen gemeengoed bij recruiters, een derde geeft aan het in kaart brengen van de wervingsinspanningen belangrijk te vinden. Driekwart van de ondervraagden geeft aan niet tevreden te zijn over de eigen kennis op dit gebied. Dit blijkt uit een van Team Vier in opdracht van Monsterboard onder 100 recruiters, P&O managers en eigenaren van bedrijven.

Recruiters: aandacht metrics is hype

De verschuiving van offline naar online en social recruitment brengt met zich mee dat inzicht in de effectiviteit van wervingsinspanningen gemakkelijker te verkrijgen is. De data uit online tools en systemen helpt recruiters aan een cijfermatige onderbouwing van hun inspanningen. Uit het onderzoek van Monsterboard blijkt echter dat recruiters vinden dat het werken met deze data hun baan niet aantrekkelijker maakt. Bijna 70% van de ondervraagden geeft bijvoorbeeld aan het in kaart brengen van resultaten simpelweg niet leuk te vinden.

Een deel van de recruiters (28%) denkt dat de aandacht voor metrics een gevolg is van de crisis. Wij verwachten dat dit geen hype is. Het recruitment vak maakt een blijvende verandering door naar een online business. Er worden steeds nieuwe technologieí«n en tools ontwikkeld die recruiters inzichten geven en daarmee hun werk meetbaar en eenvoudiger maken”, zegt Rachael Parratt, Marketing Director van Monsterboard. “De technologieí«n die we bij Monsterboard op dit moment implementeren geven bijvoorbeeld de mogelijkheid om ook buiten de Monsterboardsite kandidaten te zoeken en te bereiken via onder andere TalentBin by Monster en andere social recruitmentoplossingen. Het meten van de effectiviteit van deze wervingskanalen gaat recruiters helpen om meer te werk te gaan als een marketeer en met de minste inspanning het beste talent uit de markt te halen.”

Belang van systemen en meten

Dat de technische kant soms ingewikkelder klinkt dan het is, blijkt ook uit het onderzoek. Zo wordt Excel verreweg het vaakst ingezet om recruitment inspanningen bij te houden, gevolgd door statistieken van vacaturesites. Speciale CRM-systemen worden maar door 1 op de 10 recruiters toegepast. Het vaakst gemeten wordt het aantal sollicitaties (56%), de kwaliteit van de kandidaten (44%) en het aantal keren dat een vacature bekeken is (42%).

“De beschikbare data is in potentie een goudmijn voor recruiters. Door te zien wat werkt en wat niet kan het hun werk behoorlijk vereenvoudigen. Zelfs de meest eenvoudige data kunnen soms al veel inzichten geven. Het is een kwestie van aan de slag gaan en uitproberen”, zegt Rachael Parratt van Monsterboard.

– persbericht –

Meer resultaten lezen van dit onderzoek? Klik dan hier


Delen

3 comments on “Recruiters worstelen met technologisering

  1. Pingback: Recruiters worstelen met technologisering « Werken in een Callcenter Werken in een Callcenter

  2. jeroen1991

    Ik ben het ermee eens dat de afgelopen tijd steeds meer op het online segment wordt gefocust. Dit heeft vooral te maken met de snelle technologische ontwikkelingen in het algemeen. Daarbij wordt het meten op tablets en smartphone devices ook steeds populairder.

Comments are closed.