HR-manager minder enthousiast over flexwerken

Delen

  • Slechts veertig procent van de Nederlandse bedrijven staat thuiswerken toe
  • Flexibele werktijden favoriete secundaire arbeidsvoorwaarde, maar volgens 45% van de HR-managers is dit niet mogelijk binnen hun organisatie
  • Flexibel werken wordt volgens een kwart van de HR-managers niet toegestaan, omdat men moeite heeft met managen op afstand

Werknemers vinden flexwerken steeds belangrijker, terwijl HR steeds meer moeite krijgt met flexwerken

Waar werknemers een goede werk-privé balans, en daarmee flexibel werken, steeds belangrijker gaan vinden, lijken Nederlandse bedrijven moeite te hebben met deze flexibilisering. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek onder HR-managers, uitgevoerd in opdracht van OfficeTeam, een divisie van Robert Half gespecialiseerd in het plaatsen van tijdelijke administratieve en ondersteunende professionals. Bij slechts veertig procent van de bedrijven behoort thuiswerken tot de mogelijkheden. Flexibel je werktijd indelen is alleen mogelijk bij iets meer dan de helft (55%) van Nederlandse organisaties. Eén van de belangrijkste redenen (25%) die Nederlandse HR-managers geven voor het beperkt toestaan van flexibel werken, is dat veel managers het moeilijk vinden te “˜managen op afstand’.

De antwoorden van de HR-managers lijken haaks te staan op de behoefte van Nederlandse werknemers. Uit eerder onderzoek van Robert Half blijkt dat werkend Nederland steeds meer waarde hecht aan een goede werk-privé balans. Terwijl de smartphone en laptop in 2012 nog de lijst van favoriete secundaire arbeidsvoorwaarden aanvoerden, was dit in 2013 de mogelijkheid om flexibel te werken. Bovendien blijkt een goede balans tussen werk en privé cruciaal in het tevreden houden van top-professionals.

“De ervaring leert dat een betere werk-privé verdeling, na betere carrií¨rekansen, de belangrijkste reden is dat financií«le professionals van baan veranderen”, vertelt Stephan Renken, directeur Robert Half Nederland. “Ondanks deze behoefte merken wij dat veel managers moeite hebben met deze ontwikkeling en zien wij zelfs tegenbewegingen. Zo zijn er bijvoorbeeld grote internationale bedrijven die het thuis- of flexwerken weer terugdraaien en hun medewerkers verplichten om alle dagen naar kantoor te komen. Wij raden dan ook aan om goede afspraken te maken met medewerkers over wanneer er wel of niet thuis wordt gewerkt, hoe met flexibele werktijden wordt omgegaan en hoe gerapporteerd wordt aan de manager.”

HR - Job-sharingParttime werken & Job sharing

Voor werknemers die minder uren willen werken, is parttime werken een uitkomst. Een nadeel hiervan is wel dat meer parttimers ingezet moeten worden om het werk gedaan te krijgen. Een minder bekend, maar vergelijkbaar, arbeidsmodel is het delen van een baan. Bij job sharing wordt een functie vervuld door twee personen. Een groot voordeel hiervan is dat de werknemers de werkdruk kunnen verdelen en werk op kunnen vangen bij afwezigheid. Toch blijkt dat job sharing slechts mondjesmaat mogelijk is. Nog geen kwart (23%) van de Nederlandse bedrijven biedt deze manier van werken aan.

“Job sharing is een erg interessant arbeidsmodel en zie je nu vooral terug in het onderwijs. Het delen van een functie verhoogt de continuí¯teit van de activiteiten die bij deze functie horen, dit kan vooral handig zijn bij organisaties die nu veel met parttime werknemers werken. Als de ene collega afwezig is, kan de ander het werk voortzetten,” aldus Stephan Renken. “Natuurlijk zijn er ook nadelen. In het onderzoek van OfficeTeam geven HR-managers terecht aan dat goed samen kunnen werken essentieel is bij het delen van een functie. Dit geldt echter net zo goed voor werknemers die parttime werken: er is binnen teams goede afstemming nodig wie werkzaamheden van collega’s overneemt op “˜parttime dagen’. Daar ligt dan ook een belangrijke rol voor de manager.”

– persbericht –


Delen

1 comment on “HR-manager minder enthousiast over flexwerken

  1. Pingback: HR-manager minder enthousiast over flexwerken « Werken in een Callcenter Werken in een Callcenter

Comments are closed.