Een recruitment dog fight

      1 reactie op Een recruitment dog fight
Delen

recruitment dog fightEr zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten doelgroepen: vast, flex, hoger- of lageropgeleid, in een schaarse markt of juist een overvloedige… Voor allemaal moet een organisatie het “˜basisverhaal’ en recruitment– of inhuurprocessen op orde hebben, maar verder vragen ze een eigen, aparte aanpak. Dat is een punt waar bijna elke organisatie momenteel tegenaan hikt: het omzetten van geabstraheerde “˜verhalen’ en ideeí«n naar concrete en toegespitste communicatie.

Bijvoorbeeld omdat er een aantal (vervelende?) doe-dingetjes aan zitten. Zoals er achterkomen wat je doelgroep nu echt drijft, het zoeken van verschillende soorten medewerkers die een beetje behoorlijk kunnen schrijven, fotograferen, filmen of wat ook, zorgen dat de organisatie er het belang van inziet, het kiezen van podia, het koppelen en slim uitzetten van content. Dat is de ene kant. Maar het hele gebeuren wordt daarbij ook nog eens gehinderd door een dog fight.

Tegenover de “˜zachte’ kant van recruitment staat een “˜harde’ kant; de kant van processen, recruitmentsystemen, de cloud en “˜big data’. De hardcore sourcers, de data-junks, degenen die zich het best voelen bij het in stukjes hakken van een proces en dat dan automatiseren aan de ene kant; en de verhalenvertellers, de reputatiemanagers, degenen die proberen te beí¯nvloeden aan de andere kant. Dat is prima als er fijn wordt samengewerkt, maar beide “˜scholen’ hebben nogal fanatieke geloofsbelijders. Het is het één óf het ander. We luisteren amper naar elkaar. Als gevolg daarvan zijn er enerzijds bedrijven die perfecte recruitmentsites bouwen, maar waar weinig kraak of smaak aan is. Anderzijds zijn er de hoog-over verhalen vol met visies en missies en ambities die maar niet grijpbaar willen worden.

Zwarte lijst

Het is lastig om van deze eenzijdigheid af te komen en beide kanten met succes met elkaar te verenigen. Dat het vaak mis gaat blijkt bijvoorbeeld uit de zwarte lijsten met recruiters die nu opduiken. Met behulp van datamining is iedereen tegenwoordig te vinden, maar als je verhaal vervolgens klote is of als je de benodigde empathie mist, sta je op zo’n lijst voor je ’t in de gaten hebt. Anderzijds, als je alléén maar je verhaal hebt, hoe zorg je er dan voor dat het niet verdwijnt in de donkere krochten van het bedrijfsintranet, maar krijg je het in deze over-gedigitaliseerde wereld bij de goede ontvanger? Hoe manage je al die onoverzichtelijke datastromen? Wat is “˜need to know’, wat is “˜nice to know’ en wat is totaal oninteressant?

Het wordt tijd dat we ons realiseren: alles komt samen, alles convergeert, hard met zacht, proces met mensen, verhaal met technologie, beí¯nvloeden met verkopen. Wie haalt het begrip “˜verbinden’ van z’n wolk af en zet “˜t met z’n poten in de klei? Eén ding staat als een paal boven water: van recruitment dog fights wordt niemand beter.


Delen

About Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

 

Wervingsvisie.nl helpt je bij het bedenken wat je nodig hebt, bij het goed formuleren van de vraag en de mogelijke oplossingen. Het ontwikkelen van een arbeidsmarkt- of employer-brandingstrategie is immers een flinke klus, waarbij je het hoofd moet bieden aan veel ontwikkelingen en onderscheid moet maken tussen ‘best practices’, ‘hypes’ en ‘trends’

 

Meer informatie? Kijk op www.wervingsvisie.nl.

1 comment on “Een recruitment dog fight

  1. Pingback: Een recruitment dog fight « Werken in een Callcenter Werken in een Callcenter

Comments are closed.