‘War of Talent’: The heat is on! Of…

Delen

war of talent - heat is on of tijd voor cooling downOf wordt het tijd voor cooling down?

De “˜oorlog’ als gevolg van “˜tekort aan talent’ staat op uitbreken. Deze strijd – whatever talent may be– gaat nu namelijk echt, heus, serieus losbarsten en het zal een vuile oorlog worden. Riemen vast! Sla voldoende proviand in! Laad alle telefoons op! 

Deze taal horen we nu al jaren. Al die tijd is het allemaal reuze meegevallen. Dus waarom zou het nu echt gaan gebeuren? Tja, de economie leeft op en mensen gaan weer “˜om zich heen kijken’. Ondanks het steeds verder naar achteren schuiven van de pensioenleeftijd, zullen de babyboomers ten langen leste tóch de arbeidsmarkt verlaten. Steeds meer werk dat was uitbesteed naar “˜lage-lonenlanden’ komt weer terug – de kwaliteit viel een beetje tegen. Gevolg: er ontstaat “een vacuí¼m van talent” en de concurrentie is moordend. Als je dat allemaal weet, heb je maar één keus: dan ga je als de wiedeweerga aan de slag!

Tenminste, dit is de boodschap in dit artikel op Recruiter.com. En hoewel Amerikaanse blogs grootmeesters zijn in overdrijving, lijkt mij dat de beschreven omstandigheden correct zijn. Er is enige beweging op de arbeidsmarkt, er is beweging eraf en een beweging weer terug – allemaal plausibel en we zien “˜t gebeuren. Het is slim om daar op in te spelen, bijvoorbeeld met de volgende zaken: je employer brand op orde hebben, alerte recruiters die weten hoe ze een baan moeten “˜verkopen’ en een goed proces.

Employer brand op orde

Je employer brand op orde hebben is iets anders dan een geweldige campagne optuigen. Het belangrijkste: ken jezelf en draag dat uit. Investeer in contacten en relaties en wees benaderbaar, bereid om je verhaal te (laten) vertellen – ook al komt dat er niet altijd zo strak uit als de reclamejongens misschien zouden willen. Neem ook de moeite om je te verdiepen in de degenen die je graag wilt binnenhalen; wat is er voor hen zo aantrekkelijk aan jouw organisatie?

Talent management - een goude recruiter is goud waardAlerte recruiters

Kun je dat verhaal met enige investering wel redelijk vlot rondkrijgen, de kwaliteit van recruiters is een ander verhaal. Elke crisis levert slachtoffers op en om de een of andere reden vallen recruiters daar altijd onder. Dat betekent dat veel kennis en ervaring is weggelekt uit organisaties en deze kennis opnieuw opbouwen, kost tijd – heel wat meer dan het optuigen van een geinige website. Een goede recruiter is goud waard.

Een goed proces

Hoewel ik niet van de school ben die loopt te blaten over de “˜Candidate Experience’ – het is vooral een opgeblazen term om iets mee aan te duiden dat je toch al zou moeten doen, namelijk je fatsoenlijk gedragen – kan het proces wel degelijk verschil maken. Kan het effectiever? Efficií«nter misschien, sneller, korter, met een betere informatievoorziening naar alle partijen? Van een goed proces worden niet alleen kandidaten blij; de interne opdrachtgevers evengoed.

Organisaties die nu snel de schep pakken om de put te gaan dempen, lopen kans dat ze het eerste kalf nog over de rand zien gaan. Maar beter laat dan nooit en better safe than sorry. Misschien is er straks dat “˜tekort aan talent’ en ben je tenminste voorbereid. Misschien valt het erg mee, lossen dingen min of meer vanzelf op en kun je gewoon tevreden zijn dat je een belangrijk proces op orde hebt. Maar elkaar opfokken heeft geen enkele zin. Wat we nodig hebben, is een koel hoofd. Tijd voor een cooling down.


Delen

About Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

 

Wervingsvisie.nl helpt je bij het bedenken wat je nodig hebt, bij het goed formuleren van de vraag en de mogelijke oplossingen. Het ontwikkelen van een arbeidsmarkt- of employer-brandingstrategie is immers een flinke klus, waarbij je het hoofd moet bieden aan veel ontwikkelingen en onderscheid moet maken tussen ‘best practices’, ‘hypes’ en ‘trends’

 

Meer informatie? Kijk op www.wervingsvisie.nl.

1 comment on “‘War of Talent’: The heat is on! Of…

  1. Pingback: ‘War of Talent’: The heat is on! Of… « Werken in een Callcenter

Comments are closed.