Kun jij ook een Power Brand zijn?

      Reacties uitgeschakeld voor Kun jij ook een Power Brand zijn?
HRM Blog Top 5 - Power brand
Delen

Power brandVorig jaar heb ik een interessant boek gelezen over Power Brands. Power Brands zijn merken die kracht uitstralen in alles wat ze doen. H&M, IKEA, Nespresso, Starbucks, Google en Apple zijn voorbeelden van Power Brands.  De auteurs van het boek waren allebei werkzaam bij het grootste onafhankelijke reclamebureau van Nederland. Samen deden zij vijf jaar lang intensief onderzoek naar de 7 onwrikbare principes die Power Brands zo succesvol maken. Om ze vervolgens uiteraard toe te passen en te toetsen in hun eigen praktijk.

Al lezend, merkte ik dat ik veel van de principes in dit boek ook gebruik als ik mijn klanten help om een sterk merk (een Power Brand) te worden. Een heel inspirerend principe uit het boek dat ik graag met jou wil delen, is het principe van de magische missie. De magische missie gaat om het empoweren van jouw klanten. Mijn meest succesvolle klanten hebben een passie om iets bij te dragen aan de wereld. Zij helpen hun klanten om meer succesvol te worden in het bereiken van hun doelen en hebben hierdoor zelf ook succes.

Het principe van de magische missie

Bij het principe van de magische missie draait alles om het scheppen van een belofte.

Wanneer jij jouw klanten kunt helpen om hun dromen te verwezenlijken of om hun ambities waar te maken, dan kan het niet anders of jouw bedrijf zal een mooie groei doormaken.

Power Brands empoweren mensen

Power Brands helpen mensen om zich zelfverzekerder te voelen, boven zichzelf uit te stijgen, onafhankelijker te worden. Je helpt mensen dus met het versterken van hun eigen capaciteiten. Dat past heel goed bij jou als mensenmerk. Als je het verhaal van je bedrijf, vertelt, is het dus niet zozeer belangrijk om te vertellen wat je doet maar vooral wat klanten met jouw hulp gaan bereiken.

“Het gaat er niet om wat je doet, maar wat je betekent.”

Power Brand NikeVoorbeelden van Power Brands die mensen empoweren

  • Nike heeft zich ten doel gesteld om in iedereen een atleet los te maken omdat ze geloven dat uiteindelijk iedereen het gevoel van erkenning dat een topsporter krijgt, wil voelen. “˜When you have a body, you are an athlete’ is hun merkmissie.
  • LOI (Leidsche Onderwijs Instellingen) heeft als missie: Alle Nederlanders slim. En ze hebben hele leuke reclamefilmpjes dat Nederland steeds slimmer wordt.
  • HEMA zegt: Een leuk leven hoeft niet duur te zijn. Zij hebben zich heel sterk in de markt gezet met mooie strakke ontwerpen. Je kunt voor weinig geld bij de HEMA hebbedingetjes kopen die je woning gezellig maken. Het design is vrolijk, kleurig en opvallend of juist mooi strak. En de prijs is laag.

Inspireer je omgeving en je zult gaan “˜magnetizen’

Klanten voelen zich aangetrokken tot bedrijven die goed kunnen communiceren waar ze in geloven. Bedrijven die kunnen aangeven waarom ze doen wat ze doen. Een voorbeeld uit de praktijk gaat over een interim-manager die gespecialiseerd is in verandermanagement.

Zij heeft veel ervaring het begeleiden van fusies, reorganisaties en alle gedoe wat daarbij komt kijken. Afdelingen die opnieuw ingericht moeten worden, medewerkers die een andere functie binnen of buiten de organisatie krijgen. Het opnieuw opzetten van de structuur en de processen. Noem het maar op en zij heeft het gedaan.

  • Wat zij doet, kun je scharen onder de noemer “˜verandermanagement.
  • Als zij haar werkwijze beschrijft, vertelt ze hoe ze zo’n veranderproces begeleidt.
  • Maar haar “˜waarom’ bij de dingen die ze doet, maakt haar onderscheidend van andere verandermanagers in de markt. Zij vindt het namelijk essentieel dat mensen die in een reorganisatie weer zicht krijgen op nieuw perspectief. Dat is haar rode draad bij alles wat ze doet. Dat is haar passie. En dat maakt haar succesvol, want medewerkers voelen aan dat zij hier oprecht in is. Zij voelen zich gehoord, daardoor heeft zij draagvlak en gaan mensen niet met de hakken in het zand.

Power Brand Marten Luther KingAls jij als ondernemer werkt vanuit je passie, inspireer jij jouw omgeving.  Mensen met passie, sterke waarden en duidelijke doelen spreken iedereen aan. Zo iemand zul je sneller aanbevelen of doorverwijzen. Zulke mensen heb je graag in je omgeving. Als je passie uitstraalt, word je opgemerkt.

Martin Luther King was zo inspirerend voor veel mensen omdat hij vertelde waar hij in geloofde. Het was geen I HAVE A PLAN –speech, maar een I HAVE A DREAM-speech.

Uiteraard kun je alleen maar werkelijk inspirerend worden voor je omgeving als je zelf passie uitstraalt voor wat je doet.

Het geheim van passie

Als je acteert vanuit het “˜wat’ of het “˜hoe’ beland je bij jouw klant in het gebied van zijn ratio. Maar als je communiceert en acteert vanuit het “˜waarom’ kom je binnen in dat deel van de hersenen dat ons gedrag bepaal. Het onbewuste deel waar onze onderbuikbeslissingen worden genomen. We volgen graag organisaties die ergens voor staan, organisaties met een doorleefde missie.

Steve Jobs sprak de historische woorden: ” Je moet een bedrijf nooit beginnen met het doel om rijk te worden. Het doel moet zijn dat je iets maakt of doet waar je in gelooft. ”

Steve Jobs werd er overigens heel rijk mee.

power brand - lefHeb jij het lef om jouw dromen waar te maken en je passie uit te spreken?

” Behandel iemand zoals hij nu is en hij zal zo blijven; behandel iemand zoals hij kan zijn en hij zal zo worden”. Goethe

Wellicht knik jij instemmend als je dit leest en wil je anderen ook graag zo benaderen.

Maar wees eens eerlijk; benader jij jezelf ook op deze manier? Durf eens aan om je vleugels te openen naar jezelf, je talenten en je dromen. Probeer eens wat meer te leven zonder beperkende overtuigingen. De essentie van Personal branding gaat over het volgende: 

Niemand anders worden.

Maar meer jezelf zijn zoals je bent op je beste momenten.

Want, het gat in de markt, dat ben jij zelf.

Met al jouw dromen, talenten en ervaring!

power brand - mindsetMerk, marketing en mindset

Om als ondernemer een mooie groei door te maken heb je dus uitdagend doel nodig, dat je uitdaagt het beste uit jezelf te halen.  En vervolgens heb je uiteraard een  goed plan nodig om je doel te bereiken. Om succesvol te zijn als ondernemer zul je dus aan de slag moeten met je merk, je marketing en je mindset.

Jouw authentieke Merk: zet jezelf op de kaart met een treffende presentatie die jouw klanten inspireert en meteen duidelijk maakt wat je te bieden hebt.

Marketing: zet je dromen om in concrete plannen en leer slimme nieuwe zaken op het vlak van marketing en social media zodat je zichtbaar wordt en de juiste klanten aantrekt.

Maak fans van je klanten zodat ze als ambassadeurs voor jou actief zijn.

Mindset: Leer van succesvolle ondernemers hoe je het beste uit jezelf haalt, belemmeringen en tegenslag overwint, en een succes maakt van je bedrijf


Delen

About Saskia Postma

Naast mijn ervaring op het vlak van marketing (en communicatie) beschik ik over ruim twintig jaar ervaring als (loopbaan)coach, en headhunter. Ik heb honderden sollicitanten gesproken en begeleid. Ook bemiddelde ik voor Managers en directeuren bij vaste en tijdelijke functies in alle mogelijke branches.Die brede werkervaring maakt dat ik mij snel kan verplaatsen in alle mogelijke soorten werkgebieden van interim-managers. Ik merk dat ik hiermee veel te bieden heb aan mensen die voor zichzelf werken als interim-manager en worstelen met hun positionering.

Daarom heb ik De Personal Branding Coach opgericht. Een bureau dat jou helpt om een authentiek "merk" van jezelf te maken. Authentiek in die zin dat de "etalage" die je mooi gaat inrichten voor de buitenwereld klopt met de "winkelinhoud". Ik wil graag dat je trots bent op wat jij te bieden hebt als mens en als ondernemer, en dat je communicatie-uitingen jouw toegevoegde waarde voor anderen op een wervende manier gaan ondersteunen. Met mijn ervaring kan ik jou helpen om in beeld te brengen waar jouw grootste kracht en focus ligt en hoe je dit communiceert naar jouw doelgroep: zodat jij in beeld bent als er mooie opdrachten te vergeven zijn.

Op mijn site kun je je opgeven voor een GRATIS E-BOOK over Personal Branding.

Contact:

E-mail: saskia@depersonalbrandingcoach.nl

Twitter: @SaskiaDPostma

Website: www.depersonalbrandingcoach.nl