Social recruitment of: doodgaan valt niet mee

      Reacties uitgeschakeld voor Social recruitment of: doodgaan valt niet mee
einde print - social recruitment
Delen

einde print - social recruitmentVan print werd in 1925 gezegd dat het er rond het jaar 2000 niet meer zou zijn. Weg. Om nooit meer terug te komen. Meer recent hebben vele “˜denkers’ over recruitment het medium óók doodverklaard, al verschillende keren zelfs, eerst ten faveure van de vacaturesites en later van iets dat gemakshalve wordt samengevat als “˜social recruitment’.  Zoals één van de Nederlandse bazen van LinkedIn zegt: we hebben – na de personeelsadvertenties in de krant – “de stap gemaakt van online naar social recruitment”.

Maar van dat laatste moet nu zelfs ere.net – doorgaans niet te beroerd om kinderen met badwater en al weg te gooien – toegeven dat het allemaal niet zo’n vaart loopt en dat er weliswaar dingen zijn veranderd, maar “not as much as I would have thought”. Gek hí¨? Hoewel we al meer dan een eeuw in auto’s rijden, kom je nog steeds paard en wagen tegen. We gebruiken computers om teksten te produceren, maar sturen rond deze tijd handgeschreven kerst- en nieuwjaarskaarten. Dingen gaan maar zelden echt, definitief voor altijd dood; ze komen hooguit op een andere plek terecht.

Dat geldt ook voor een ander object waarvan de dood als gevolg van de opkomst van social recruitment keer op keer wordt voorspeld: het cv. Mensen maken nog steeds cv’s. Recruiters lezen nog steeds cv’s. “˜Loopbaanadviseurs’ zeggen nog steeds dat een cv hooguit drie kantjes mag zijn. Dat cv is dus voorlopig óók nog niet dood. Social recruitment of niet, “the death of the resume has been greatly exaggerated”.

Stomvervelend

Social recruitment klinkt als een grote belofte. En voorlopig is dat ook wat het is: een belofte. Een speelterrein voor een aantal voorlopers op dit gebied (en een leerschool voor anderen). Gouden bergen hebben een prijs en hoge toppen komen met diepe dalen en gevaarlijke valkuilen. Dit uiterst nuttige artikel noemt er maar liefst negen. Van tunnelvisie tot vergeten te targeten; en van overdrijven tot gewoon stomvervelend zijn. Zolang dat nog het geval is, zolang deze nieuwe ontwikkeling niet of niet op de juiste of niet op een vertrouwenwekkende manier weet te presteren, vervangt het voorlopig helemaal niks.

Doodgaan valt niet mee. En iedereen die zich in deze decembertijd weer overgeeft aan het opgewekt voorspellen wat er in 2014 allemaal ten grave zal worden gedragen, moet zich misschien even bedenken. Want zelfs die personeelsadvertenties zijn er nog steeds.


Delen

About Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

 

Wervingsvisie.nl helpt je bij het bedenken wat je nodig hebt, bij het goed formuleren van de vraag en de mogelijke oplossingen. Het ontwikkelen van een arbeidsmarkt- of employer-brandingstrategie is immers een flinke klus, waarbij je het hoofd moet bieden aan veel ontwikkelingen en onderscheid moet maken tussen ‘best practices’, ‘hypes’ en ‘trends’

 

Meer informatie? Kijk op www.wervingsvisie.nl.