Wie maakt het verschil voor de Nederlandse beroepsbevolking?

      Reacties uitgeschakeld voor Wie maakt het verschil voor de Nederlandse beroepsbevolking?
HRM Blog Top 5 - Wie maakt het verschil voor de Nederlandse beroepsbevolking?
Delen

beroepsbevolkingNationale vacaturebank (2x), Randstad (2x), Jobbird, Twitter, De Telegraaf en Binnenlands Bestuur winnaars van de Rode voorlopers

Gisteren zijn voor de eerste keer “˜de Rode Voorlopers’ uitgereikt. In acht categorieí«n is bekend gemaakt welke websites, intermediairs en printtitels de grootste voorkeur genieten onder de Nederlandse beroepsbevolking. De categorieí«n luiden als volgt:

  • “˜Snelst in voorkeur groeiende vacaturesite “˜
  • “˜Snelst in voorkeur groeiende orií«ntatiesite’
  • “˜Nummer 1 vacaturesite van Nederland’
  • “˜Nummer 1 orií«ntatiesite van Nederland’
  • “˜Nummer 1 vakblad op de Nederlandse arbeidsmarkt’
  • “˜Nummer 1 krant op de Nederlandse arbeidsmarkt’,
  • “˜Nummer 1 uitzendbureau op de Nederlandse arbeidsmarkt’
  • “˜Nummer 1 W&S bureau op de Nederlandse arbeidsmarkt’

Randstad (nummer 1 werving- en selectiebureau en nummer 1 uitzendbureau) en Nationalevacaturebank.nl (nummer 1 vacaturesite en nummer 1 orií«ntatiesite) zijn de grote winnaars met beide twee prijzen.  In de overige categorieí«n zijn Jobbird.com, Twitter.com, De Telegraaf en Binnenlands Bestuur de winnaar van “˜de Rode Voorloper’. De winnaars zijn bekend gemaakt tijdens het webinar “˜Ontwikkelingen orií«ntatiegedrag 2013′ waarin de belangrijkste trends & ontwikkelingen in het zoekgedrag van de Nederlandse beroepsbevolking zijn toegelicht door Intelligence Group.

Nationalevacaturebank.nl nummer 1 orií«ntatie- en vacaturesite

Nationalevacaturebank.nl wist eind 2012 Monsterboard.nl, de jarenlange marktleider, van haar nummer 1 positie te verdringen. Met de overname en integratie van Jobtrack.nl heeft zij deze positie weten vast te houden en lichtjes weten te verbeteren in 2013. Daarmee is zij in de ogen van de Nederlandse beroepbevolking de vacature- en orií«ntatiesite die de grootste voorkeur geniet bij het zoeken van een baan. Monsterboard en LinkedIn (in 2012 nog op de negende plek) maken de top-3 compleet. Linkedin heeft in 2013 een sterke groei doorgemaakt als orií«ntatiesite. De verwachting is dat zij deze positie in 2014 verder zal versterken en een belangrijke speler zal zijn in de race voor de nummer 1 positie.

Andere opvallende zaken:

  • De helft van de top-10 orií«ntatiesites, zijn geen “˜traditionele’ vacaturesites.
  • De groei van social media en jobaggregators, drukt de niche vacaturesites uit de lijst van orií«ntatiesites die voorheen de voorkeur genoten.
  • De sites van uitzendbureaus houden nog net stand in de top-15.
  • Als jobaggregator staat Indeed op het punt om Google in voorkeur voorbij te streven.
Top-15 orií«ntatietitels op zoek naar een (nieuwe) baan

2013

nationalevacaturebank.nl

11,6%

monsterboard.nl

11,1%

linkedin.com

10,3%

facebook.com

7,7%

werk.nl

7,6%

google.nl

4,0%

indeed.nl

3,3%

jobbird.com

3,2%

twitter.com

2,4%

intermediair.nl

2,4%

jobrapido.nl

1,8%

vacaturekrant.nl

1,7%

stepstone.nl

1,1%

uitzendbureau.nl

0,8%

randstad.nl

0,8%

Randstad nummer 1 uitzendbureau en werving- en selectiebureau

Randstad geniet, met kop en schouders, de voorkeurspositie van de Nederlandse beroepsbevolking als het gaat om orií«ntatie via een uitzendbureau en werving- en. Dit geldt zowel voor Randstad als organisatie en Randstad Holding. In de top 10 uitzendbureaus zijn de eerste twee plekken onderdeel van Randstad Holding, terwijl bij de W&S bureaus, vier van de tien labels een Randstad Holding zijn (Yacht, FunktieMediair en Tempo-Team). De traditioneel gespecialiseerde W&S bureaus, veelal zelf ook detacheerder en payroller, verliezen in deze categorie steeds meer positie aan de grote uitzenders en detacheerders.

Top-10 uitzendbureaus Top-10 W&S bureaus
1 Randstad Randstad
2 Tempo-Team Michael Page
3 Start People Yacht
4 Adecco Tempo-Team Professionals
5 Manpower Brunel
6 Unique Personato
7 Olympia Uitzendbureau YER
8 Creyf’s Uitzendbureau FunktieMediair
9 Timing Uitzendbureau USG People
10 Luba Uitzendbureau Adecco

De Telegraaf en Binnenlands Bestuur nummers 1 in print

De krant en vakbladen zijn nog steeds veel gebruikte kanalen in de zoektocht naar een baan. De krant die daarbij de grootste voorkeur geniet, is De Telegraaf. Daarmee weet zij de Volkskrant van haar nummer-1 positie te verdringen. Het AD blijft op een ongewijzigde tweede plaats staan. Bij de vakbladen zien we dat Binnenlands Bestuur het nummer 1 vakblad op de Nederlandse arbeidsmarkt is. Na het wegvallen van Intermediair, zijn het de nichetitels binnen deze categorie die met elkaar naar de voorkeur van hun eigen doelgroep streven.

Top-5 kranten Top-5 Vakbladen

1

De Telegraaf Binnenlands Bestuur

2

AD Computable

3

de Volkskrant Automatisering Gids

4

Dagblad de Limburger/Limburgs Dagblad Elsevier

5

de Stentor Schooljournaal

Jobbird en Twitter sterkste groeiers in voorkeur beroepsbevolking

In de categorie “˜Snelst in voorkeur groeiende orií«ntatiesite van Nederland’ zien wij Twitter als snelste groeier, met een stijging van maar liefst 49 plekken ten opzichte van 2012. Het zijn met name de social media die in het orií«ntatiegedrag een sterke groei doormaken. Naast Twitter, zijn LinkedIn en Facebook ook zeer sterke groeiers. In de categorie “˜Snelst in voorkeur groeiende vacaturesite van Nederland’ heeft Jobbird “˜de Rode Voorloper’ gewonnen. Jobbird heeft zich in relatief korte tijd een positie weten te bemachtigen bij de belangrijkste vacaturesites van Nederland. Andere sterke groeiers in deze categorie zijn Indeed en Randstad.nl

Waarom de Rode Voorloper?

Sinds 2003 onderzoekt Intelligence Group onafgebroken de ontwikkelingen in het orií«ntatiegedrag van de Nederlandse beroepsbevolking, middels het onafhankelijk Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO). Het landschap van vraag en aanbod is continu aan verandering onderhevig. Zowel werkgevers als werkzoekenden  zijn gebaat bij actuele, betrouwbare en onafhankelijke gegevens, waardoor zij in staat zijn om de juiste beslissingen te nemen.  Met de Rode Voorlopers en de daarbij behorende rankings, creí«ert Intelligence Group duidelijkheid en gaan wij jaarlijks de trends & ontwikkelingen delen met als doel om vraag en aanbod dichter bij elkaar te brengen.

Technische verantwoording

Intelligence Group voert sinds 2003 op continue basis het grootste en breedste arbeidsmarktonderzoek van Nederland uit: hetArbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO). Actualiteit, betrouwbaarheid, representativiteit en onafhankelijkheid zijn de waarden die het AGO kenmerken. De respondenten worden gewogen op basis van CBS-cijfers met betrekking tot opleidingsniveau, geslacht, leeftijd en onderwijsvolgend versus niet-onderwijsvolgend. De gegevens waarop dit persbericht betrekking heeft, komen uit 2011, 2012 en 2013. In 2013 zijn tot en met het derde kwartaal 8.381 respondenten ondervraagd  die representatief zijn voor de (potentií«le) Nederlandse beroepsbevolking. Over 2012 bedroeg dit aantal 10.912 en in 2011 ging het om 19.362 respondenten.

– persbericht –


Delen