Wat je moet weten over soft skills

      Reacties uitgeschakeld voor Wat je moet weten over soft skills
soft skills
Delen

soft skillsCreativiteit. Luisteren. Visie. Zomaar een kleine greep uit de verzameling competenties die beter bekend staan als “˜soft skills’. Soft skills zijn eigenschappen die iemands werkprestaties en carrií¨revooruitzichten verhogen. In tegenstelling tot hard skills, die betrekking hebben op vakkennis en het vermogen van een individu om een bepaalde taak uit te voeren, zijn soft skills interpersoonlijk en breed toepasbaar.

Vaak wordt gezegd dat je hard skills je aan een sollicitatiegesprek helpen, maar dat soft skills nodig zijn om de baan ook echt te scoren – en te behouden.

 Soft skills belangrijk bij evaluatie

Uit een onderzoek van Millenial Branding en American Express blijkt dat meer dan 60 procent van de ondervraagde managers soft skills het belangrijkste vindt bij het evalueren van de prestatie van werknemers. Als we kijken welke soft skills het belangrijkste zijn, zien we dat managers kiezen voor het prioriteren van werk, het hebben van een positieve houding, en teamwork skills als hun top drie vereisten.

Waarom deze drie?

Sinds de ondergang van de economie is er meer druk op werknemers komen te liggen om meer te doen met minder en productiever te worden. Het vermogen om werk te prioriteren is cruciaal omdat je deadlines moet halen en resultaten moet leveren als je jezelf – en je bedrijf – vooruit wilt brengen. Werknemers die georganiseerd en betrouwbaar zijn, steken boven de rest uit.

Wanneer managers van je afhangen, zullen ze grotere projecten aan je toevertrouwen en je in een betere positie plaatsen om voor meer verantwoordelijkheid en een eventuele promotie in aanmerking te komen.

Het hebben van een positieve houding, ook al ben je niet gepassioneerd over je werk, zorg er voor dat je collega’s met je willen werken. Wanneer je een slechte houding hebt, dan schaadt dit je relaties met werknemers en je prestaties. Het vinden van een leuke baan helpt. Als dit geen optie is, moet je een betere manier vinden om taken uit te voeren – of extra projecten buiten je functie op je nemen – om je houding in toom te houden.

Iedereen maakt onderdeel uit van een team wanneer men werkt voor een organisatie, en dat team moet samenwerken om problemen op te lossen. Slimme medewerkers benutten hun eigen sterke punten om de zwakheden van anderen te compenseren, zodat het team op een hoger niveau kan presteren.

soft skills YGeneratie Y & soft skills

Soft skills zijn niet makkelijk aan te leren, ze moeten over tijd ontwikkeld worden. De grote uitdaging voor de Y-generatie is dat ze zwakkere soft skills hebben dan oudere generaties, die face to face contact en teamwork van ze verwachten. Deze groep van 30 jaar en jonger spendeert te veel tijd met hun collectieve neus verstopt in hun iPhones en Facebook pagina’s.

De Y-generatie – en eigenlijk ook de oudere generaties – moeten feedback op hun soft skills krijgen van de mensen met wie ze werken. Het doen van je werk is nog maar het begin van wat nodig is om te slagen op de werkvloer. Als je je wilt onderscheiden als werknemer, als je wilt opvallen en promotie wilt verdienen, moet je soft skills ontwikkelen.

Mensen veronderstellen vaak dat deze soft skills aangeboren zijn in plaats van aangeleerd. Hier ben ik het niet mee eens. Met voldoende oefening, feedback en aanmoediging kun je jezelf op soft skills verbeteren, zelfs in zulke mate dat je voorbij gaat aan wat natuurlijk voor je is.

Natuurlijk zijn er mensen die zonder training al beter scoren op bepaalde skills dan anderen, niettemin kunnen soft skills sterk verbeteren voor iemand die zich hier nu niet mee bezig houdt. Dwing jezelf om verder te gaan dan de norm. Dwing jezelf om je social en soft skills te verbeteren, want deze – in combinatie met kennis en ervaring – is wat je carrií¨re voortbeweegt.

Bronnen

The Soft Skills Managers Want
The Importance of Soft Skills
Soft skills


Delen