Dromen, durven en doen…

      Reacties uitgeschakeld voor Dromen, durven en doen…
Top 5 HRM Blog artikelen - Dromen, durven en doen...
Delen

Personal branding & ondernemen - dromen durven doen“Doe ik het wel goed genoeg? Haal ik wel alles uit het leven? Haal ik wel alles uit mezelf? Waarom heb ik nog steeds niet wat ik wil?” Spelen deze vragen ook door jouw hoofd?

Er zijn van die momenten in je leven dat je toe bent aan iets nieuws. Je voelt je onrustig. Je wilt heel veel, maar weet niet goed hoe je moet starten. Je wilt een nieuwe richting inslaan, maar het is angstig om los te laten wat je nu hebt. Veel mensen hebben daar last van.

Veel mensen die bij mij aan tafel schuiven voor begeleiding worstelen met het gevoel dat zij zichzelf niet goed profileren. Ze zijn vaak te bescheiden. En dat weten ze zelf ook. Maar hoe verander je dat? Dat zijn vaak de vragen die maken dat mensen met hun personal branding aan de slag willen gaan.

Ik haal geen energie meer uit mijn werk

Martijn, die ik deze week sprak, staat op een kruispunt staat in zijn leven en haalt geen voldoening meer uit zijn werk. Jarenlang was hij actief in banen met een hoog salesgehalte. Hij was daar ook best goed in maar hij haalt er de laatste jaren geen energie meer uit. En eigenlijk heeft hij andere dromen. Hij is het zat om in loondienst te werken. Hij wil zelf bepalen hoe wat hij doet en met welke klanten. Wat hij echt graag zou  doen?  Mensen begeleiden, trainen, opleiden, daar gaan zijn ogen van glimmen.

” Maar ja”, verzucht hij: ” Daar zijn er al zoveel van. Is daar nog wel een markt voor?

En ondernemen is ook best een grote stap. Ik ben al achterin de veertig. Moet ik daar nog wel aan beginnen?  Maar ja, als ik het nu niet doe, zal het er wel nooit van komen.”

personal branding wel en niet kunnenIs dit wel voor mij weggelegd?

Henry Ford heeft een hele mooie uitspraak gedaan over het menselijk potentieel.

Hij zei: “ Als je denkt dat je het kunt, of je denkt dat je het niet kunt, je hebt altijd gelijk.”

Als jij werkelijk gelooft dat je in staat bent om je doel te bereiken, dan gaat het je ook lukken. Succes is echt een keuze.  Je zult moeten kiezen om ervoor te gaan terwijl je nog geen zekerheid hebt over het eindresultaat. En dat is soms wat angstig.

Starten als hybride ondernemer?

Ik heb zelf ook lang geaarzeld om echt die de stap te nemen om full time te gaan ondernemen. Terwijl ik op zich in loondienst altijd al verantwoordelijk was voor de acquisitie en invulling van mijn eigen projecten. Feitelijk draaide ik mijn eigen winkeltje, maar er werd wel iedere maand netjes een leuk salaris op mijn  rekening gestort. En dat voelde toch wel comfortabel. Daarna heb ik allerlei vormen van ondernemerschap geprobeerd.

Ik heb kort vanuit een franchiseconstructie gewerkt, maar dat kostte me aanzienlijk meer aan tijd en geld dan het me opleverde. Ik heb als interim-manager gewerkt en dat verdiende echt heel leuk. Maar het leverde mij te weinig voldoening op, omdat ik behoefte had om meer zelf mijn stempel te drukken op de diensten die ik aanbood.

En uiteindelijk ben ik mijn bedrijf in eerste instantie gestart vanuit wat ze tegenwoordig zo mooi “˜hybride ondernemerschap’ noemen.  Wat er op neerkomt dat je nog een part time baan hebt naast je eigen bedrijf. Dat heeft voor – en nadelen. De Rabobank heeft hierover een leuk artikel geschreven met 5 tips voor startende ondernemers die nog een baan naast hun bedrijf hebben.

Hun 5 tips voor startende hybride ondernemers in het kort:

  • Vind de juiste balans tussen baan en bedrijf.
  • Geduld is een schone zaak. Houd rekening met het feit dat u als hybride ondernemer nu eenmaal minder tijd over heeft om aan de groei van uw onderneming te besteden dan andere starters.
  • Zet geld opzij voor toekomstige investeringen.
  • Stel realistische doelen.
  • Neem jezelf en je onderneming serieus

Ik zou daar nog een zesde en zevende tip aan toe willen voegen en dat is:

  • Ga bloggen
  • Investeer in een goede coach

Doelgerichte marketing

Een deel van de mensen die ik begeleid, willen naast een vaste gaan of een interim bestaan iets nieuws opbouwen. Waar ze dan tegenaan lopen, is dat ze weinig tijd hebben voor acquisitie. Omdat hun vaste baan of interim opdracht ook veel tijd vergt. Het is dus belangrijk om zeer doelgericht met je tijd om te gaan. Ik herken dat wel, want de part time baan die ik in eerste in instantie naast mijn eigen bedrijf had, vroeg ook veel commitment en veel tijd. Ik had ook geen tijd voor acquisitie. En daarom was het zo ideaal dat ik door het schrijven van blogartikelen mijn status als expert kon opbouwen en klanten aan kon trekken. Dat werkt wel zo efficií«nt.

Het nut van een coach

Wat ik zelf merkte, is dat het begon te wringen tussen mijn part time baan en mijn ondernemerschap. Het werd steeds lastiger om beiden goed te combineren toen mijn bedrijf goed begon te lopen. Het werd een vermoeiende spagaat op den duur maar de stap nemen om mijn baan op te zeggen, was ook voor mij toch nog best groot. Het heeft mij toen geholpen om een tijdje met een coach te werken. En mijn bedrijf groeide gelukkig zo succesvol dat ik met een goed gevoel kon kiezen voor full time ondernemerschap.

Bij veel van mijn klanten zie ik hetzelfde gebeuren.  Ze worden helemaal opgeslokt door hun baan of interim-opdracht en intussen gebeurd er te weinig om hun bedrijf serieus te laten groeien. De focus blijft teveel versnipperd en ze maken geen progressie. Dan is het belangrijk om te zorgen voor een coach die kan functioneren als “˜die stok achter de deur’, klankbord en adviseur.

  • Om te zorgen dat je begint vanuit een sterke branding van je merk.
  • Dat je de juiste focus houdt.
  • Dat je efficií«nt met je tijd omgaat.
  • Om je marketing goed in te richten zodat je de juiste dingen doet.
  • Om af en toe even die hobbel te kunnen nemen als het tegenzit.

Wil jij ook een goede groei van je bedrijf realiseren? En kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact met mij op. Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.


Delen

About Saskia Postma

Naast mijn ervaring op het vlak van marketing (en communicatie) beschik ik over ruim twintig jaar ervaring als (loopbaan)coach, en headhunter. Ik heb honderden sollicitanten gesproken en begeleid. Ook bemiddelde ik voor Managers en directeuren bij vaste en tijdelijke functies in alle mogelijke branches.Die brede werkervaring maakt dat ik mij snel kan verplaatsen in alle mogelijke soorten werkgebieden van interim-managers. Ik merk dat ik hiermee veel te bieden heb aan mensen die voor zichzelf werken als interim-manager en worstelen met hun positionering.

Daarom heb ik De Personal Branding Coach opgericht. Een bureau dat jou helpt om een authentiek "merk" van jezelf te maken. Authentiek in die zin dat de "etalage" die je mooi gaat inrichten voor de buitenwereld klopt met de "winkelinhoud". Ik wil graag dat je trots bent op wat jij te bieden hebt als mens en als ondernemer, en dat je communicatie-uitingen jouw toegevoegde waarde voor anderen op een wervende manier gaan ondersteunen. Met mijn ervaring kan ik jou helpen om in beeld te brengen waar jouw grootste kracht en focus ligt en hoe je dit communiceert naar jouw doelgroep: zodat jij in beeld bent als er mooie opdrachten te vergeven zijn.

Op mijn site kun je je opgeven voor een GRATIS E-BOOK over Personal Branding.

Contact:

E-mail: saskia@depersonalbrandingcoach.nl

Twitter: @SaskiaDPostma

Website: www.depersonalbrandingcoach.nl