Mobiel solliciteren: nee, bedankt

      Reacties uitgeschakeld voor Mobiel solliciteren: nee, bedankt
mobiel solliciteren in between moments
Delen

mobiel solliciteren in between momentsIn een blogpost die vooral een reclamespot is voor hun nieuwe mobiele app – hopelijk is deze beter dan het crappy exemplaar dat nu op mijn iPad draait en me telkens weer weet terug te jagen naar de browser – doet LinkedIn een aantal suggesties voor het doden van de tijd in de “˜in between’ mobiele momenten.

Zoals bij de bushalte, of vlak voor de start van een vergadering. Informatie zoeken, nieuws lezen en de nieuwe app “˜customizen’, dat zijn de tips. Genoeg te doen tijdens de dooie momenten… Wat er niet tussen staat, is solliciteren. En dat is maar goed ook.

Want er zijn eigenlijk geen “˜in between mobile moments’. Mobile, in elk geval in de vorm van een smartphone, is altijd “˜in between’. Er kan erg veel met die apparaatjes en we doen het ook allemaal. Bellen, whatsappen, mail checken. Muziek luisteren, spelletjes doen. Nieuws en sociale netwerken bijhouden. En vooral: foto’s en filmpjes maken. Bij voorkeur doen we het allemaal zo ongeveer tegelijk. En dat betekent dat we voor al die activiteiten apart maar weinig aandacht hebben. Je bent aan het whatsappen met tien vrienden tegelijk en hé, da’s een mooie zonsondergang! Foto maken en op Twitter of Instagram ermee! Terwijl je daarmee bezig bent, klinkt er bliep-bliep of prrr-prrr en verschijnt er een notificatie: er heeft iemand gereageerd op je Facebookstatus – daar moet je wel effe naar kijken. Tussendoor belt je moeder om te vragen of je nog komt eten zondag.

Solliciteren verdient onverdeelde aandacht

Persoonlijk zou ik niet weten hoe je tussen al die bedrijven door óók nog rustig zou kunnen nadenken over een motivatie bij een sollicitatie. Solliciteren is immers best een serieuze zaak, die eigen en bij voorkeur zo min mogelijk verdeelde aandacht verdient. Aandacht die er niet is als je op de bus staat te wachten of bij de bakker nog niet aan de beurt bent, maar niet weet hoe lang nog. Ik vind het daarom erg verstandig dat er organisaties zijn die het solliciteren via een smartphone onmogelijk maken. Het scheelt hen een hoop vage reacties en het scheelt de sollicitant hoogstwaarschijnlijk een teleurstelling.

Meer lezen van Annemarie Stel? Annemarie schreef ook:

Creativiteit in personeelsadvertenties – het kan best
Het maken van een recruitmentsite
Het maken van een recruitmentsite – Eisen en wensen
Het maken van een recruitmentsite – Techniek
Het maken van een recruitmentsite – Design
Het maken van een recruitmentsite – Content
Het maken van een recruitmentsite – Sollicitatieproces


Delen

About Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

 

Wervingsvisie.nl helpt je bij het bedenken wat je nodig hebt, bij het goed formuleren van de vraag en de mogelijke oplossingen. Het ontwikkelen van een arbeidsmarkt- of employer-brandingstrategie is immers een flinke klus, waarbij je het hoofd moet bieden aan veel ontwikkelingen en onderscheid moet maken tussen ‘best practices’, ‘hypes’ en ‘trends’

 

Meer informatie? Kijk op www.wervingsvisie.nl.