Waar is de creativiteit in personeelsadvertenties gebleven?

personeelsadvertenties - 1
Delen

Zomaar een willekeurige pagina uit de Volkskrant van zaterdag 1 juni 2013. Zes personeelsadvertenties. Zes keer een zouteloos ding. Het valt me al een aantal weken op. Op jacht naar suggesties waarmee Marion de Vries haar soms hilarische Facebookpagina kan vullen, kom ik meestal nog slechts dit soort fantasieloze letterbrijen tegen.

personeelsadvertenties - 1

Saai! Heel saai! Een kleurtje of een nietszeggende foto is vaak het enige dat er nog afkan. De echte waaghalzen doen er een QR-code bij. Maar waar is de tijd gebleven dat zo’n advertentie méér was dan alleen een – blijkbaar verplicht – soort aankondiging? Dat hij ook echt iets zei over de afzender?

Ik weet het: als je wél wat meer probeert te zeggen, kun je de plank heel erg misslaan, zoals in het onderstaande voorbeeld, waar de tekst aandacht vraagt voor een vooroordeel waar de lezer vermoedelijk nog niet op was gekomen. En waarbij de ontkenning meteen teniet wordt gedaan.

personeelsadvertenties - 2

Of waar een onbedoelde boodschap wordt afgegeven, zoals hier. Waalwijk is de stad van de schoenenindustrie, dus stevig in je schoenen staan is leuk gevonden! We zoeken een algemeen directeur en dat mag een man of een vrouw zijn. Maar op de foto staan slechts herenschoenen – geen stel kekke pumps erbij. Omdat je daar niet stevig in staat? Omdat vrouwen niet stevig in hun schoenen staan?

personeelsadvertenties - 3

Een hele wereld

Volgens veel “˜deskundigen’ is print eigenlijk dood – al weet print dat zelf nog niet. Maar ik geloof dat niet. Print zal – zolang er kranten en tijdschriften zijn – een rol in de mix blijven vervullen. Gewoon, omdat er van alles bijkomt, maar slechts zelden iets afgaat. Het spijt me dan ook om te zien dat er zo weinig aandacht aan besteed wordt. Is die nieuwe, kleinere plek een reden om maar helemáál geen moeite meer te doen om er nog enigszins creatief in te zijn? Bewaren we de creativiteit alleen nog maar voor online filmpjes en stunts op sociale media? Niet dat het gemakkelijk is – print is toch een typisch middel – en soms is je kop boven het maaiveld uitsteken hetzelfde als “˜m op het hakblok leggen. Maar tussen de advertenties aan het begin van dit verhaal en de twee voorbeelden hieronder, zit een hele wereld die nu compleet gemist wordt.

Ben ik de enige die dat jammer vindt?

 


Delen

About Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

 

Wervingsvisie.nl helpt je bij het bedenken wat je nodig hebt, bij het goed formuleren van de vraag en de mogelijke oplossingen. Het ontwikkelen van een arbeidsmarkt- of employer-brandingstrategie is immers een flinke klus, waarbij je het hoofd moet bieden aan veel ontwikkelingen en onderscheid moet maken tussen ‘best practices’, ‘hypes’ en ‘trends’

 

Meer informatie? Kijk op www.wervingsvisie.nl.

1 comment on “Waar is de creativiteit in personeelsadvertenties gebleven?

  1. Pingback: Creativiteit in personeelsadvertenties – het kan best « Werken in een Callcenter

Comments are closed.