De uitzendwereld draait door…

uitzendbureau
Delen

uitzendbureauDe titel van het Flexcongres van dit jaar verleidde mij tot aanmelden. De, als prijzig ingeschatte, entreeprijs bleek een habbekrats gezien de veelbelovende titel en inhoud van het programma; “Flex; nu en in de toekomst“. Binnen één dag opheldering over het wel en wee van de uitzendbranche en daar bovenop nog eens futuristische schetsen over hoe deze markt er over een decennium uit zal zien! Als nieuwe eend in de uitzendbijt hoefde ik me niet lang te bedenken. Als Uitzendmakelaar ben ik onafhankelijk bemiddelaar tussen opdrachtgever en uitzender en het sprak voor zich dat ik hier bij moest zijn.

De toekomst van het uitzendbureau

Hoogleraar Flexibilisering Leo Witvliet schudde de zaal vol uitzenders en juryleden uit het bedrijfsleven meteen wakker met een prikkelend betoog. Hij tartte de toehoorders met stellige beweringen over hun nalatigheid te anticiperen op actuele ontwikkelingen in de arbeidsmarkt. Volgens Leo is slechts een derde van de beroepsbevolking over tien jaar nog in loondienst. De overgrote meerderheid zal in een flexibele schil aan een bedrijf verbonden zijn. In die komende dynamische (fluí¯de)arbeidsmarkt stromen werkenden in, uit en mogelijk -extern gepokt en gemazeld- weer terug í­n de organisatie.  In een zogenaamd arbeidslemniscaat blijft een werkende “˜oneindig’ doordraaien in een arbeids- en leerproces binnen bedrijven, netwerken of coí¶peraties van samenwerkende zelfstandigen. Hierin liggen voor intermediairs uitgelezen kansen om te faciliteren. Het uitzendbureau van nu is een passieve banenmarktplaats, in de toekomst een dynamische werkgemeenschap? Het bleef stil in de zaal.

Steven de Bruijn van ING, jurylid bij dit debat, doorbrak de stilte in de lamgeslagen zaal. Hij merkte bij zijn inhuurdesk dat uitzendkrachten via dezelfde preffered suppliers worden aangeboden op eenzelfde vacature. Die uitzendkracht is niet meer exclusief van één uitzendbureau. Die arbeidskracht spreidt de kansen op ontwikkeling van zijn carrií¨re en schrijft zich ook in bij een concurrerend uitzendbureau in dezelfde winkelstraat.

arbeidsbureau factuur op de matKPN Flexconnect manager Ewout van der Veen vulde aan dat de focus moet liggen op minder uitzendpartners, een kwalitatief betere dienstverlening met transparantie in de marges van de inkoopprijs. Uitzendbureaus dienen zich te onderscheiden door specialisatie, in te spelen op de genoemde veranderingen van de markt en economisch toegevoegde waarde bieden. KPN en ING spoorden de uitzenders aan tot een origineler verdienmodel te komen ter vervanging van de eeuwig bestaande opslagpercentages. Een opdrachtgever ziet na verloop van tijd de hoge inspanning van het werven en selecteren niet meer terug in de niet-arbeidsintensieve verloning waarvan elke maand een dure factuur in de postbus valt.

Op deze kritische feedback van de zo vurig gewenste toekomstige A-klanten was de zaal niet voorbereid. Een intercedente greep de microfoon en meldde vastberaden; “Organisaties als KPN knijpen ons uit! Het gaat enkel en alleen nog om kostprijs. Zodoende kunnen wij geen kwaliteit bieden. Want kwaliteit kost geld!”

Ewout van der Veen reageerde kalm dat hij de belangen van KPN dient door uitzendcontracten efficií«nt in te kopen tegen een zo hoog mogelijke kwaliteit. Instemmend beantwoorde hij dat er wel degelijk zorg bestaat voor een positieve verstandhouding tussen KPN en leveranciers om die kwaliteit zo hoog mogelijk te krijgen en houden.

Ik zag een immens contrast tussen de tips van Leo Witvliet om als uitzendbranche te vernieuwen en beter aan te sluiten op de wensen van de klant en de noodkreet van de intercedente die zich had opgeworpen als woordvoerster van een verongelijkte en instemmend knikkende zaal. Hoe kan het zijn dat een leverancier in een van de meest concurrerende sectoren in Nederland een potentiele klant terecht wijst in zijn handelen om zo voordelig mogelijk diensten in te kopen?

uitzendbureau problemen en oplossingenDaar ligt meteen het probleem waar de uitzendwereld voor staat! Dit voorbeeld bevestigde voor mij dat de schuld buiten de eigen verantwoordelijkheid wordt gezocht en in belemmering wordt gedacht om uitdagingen aan te pakken. De volgende dag zal men het op de vestiging van het uitzendbureau weer druk hebben met hetgeen men al 50 jaar op eenzelfde manier doet. De vraag zal zijn of men in staat zal zijn de conservatieve houding af te werpen, kritisch naar de eigen business te kijken en af te vragen of men in staat is mee te draaien in de draaikolk van arbeidsmarkt en veranderende verhoudingen in de uitzendwereld. Ik gun elk uitzendbureau en elke uitzender een tijdige instap in die carrousel. Uiteindelijk bieden specialisten en voorlopers altijd vernieuwing en zullen zij er zeker een originele wending aan geven.


Delen

2 comments on “De uitzendwereld draait door…

  1. Praatradio

    Wat een opeenstapeling van open deuren, bobotaal en slappe HRM babbel

  2. Jurriaan

    Goedemiddag anonieme Praatradio, bedankt voor jouw feedback op mijn weergave en ervaringen van het afgelopen Flexcongres. Jammer dat je mijn bijdrage inschat als bobo-taal. Ik ben challenger van gevestigde orde in de uitzendwereld, dus dit is nou juist niet mijn bedoeling. Ik ben erg benieuwd naar jouw mening over de huidige status quo in de uitzendbranche, hoor graag van je via mijn genoemde contactgegevens! Groet, Jurriaan Rang

Comments are closed.