Als ik aan sociale media denk, dan denk ik aan Sofie…

      Reacties uitgeschakeld voor Als ik aan sociale media denk, dan denk ik aan Sofie…
Als ik aan sociale media denk, dan denk ik aan Sofie... - lama
Delen

Als ik aan sociale media denk, dan denk ik aan Sofie... - lama

Ik herinner me dat nog erg goed. Al vrij lang geleden. Ik zat weer eens in zo’n incrowd seminar waar een handjevol ingewijden voor een ander handjevol uitlegt wat die eigenlijk al weten, maar misschien niet zo goed uitgelegd krijgen.

Een meisje viel mij op. Klein van gestalte, onberispelijk engels, grappige en juiste voorbeelden, goeie speech skills. Verder niet meer over nagedacht, omdat ik immers moest uitkijken naar business opportuniteiten.

Een tijdje later zag ik ze weer. Tijdens een netwerk-event (weer dat jeukwoord). Zonder podium zag ze er nog kleiner uit.  Maar als ze sprak, luisterde men. En ze luisterde zelf ook heel erg goed.  En dat is me bijgebleven.

Sofie Verhalle – want over die madam gaat het – dat is de vleesgeworden Sociale Media, meer nog dan die andere grand dame, Clo Willaerts. (Sorry, Clo).

sociale-media-lerenWaarom? Omdat ze perfect begrepen heeft hoe één en ander werkt. En daar is ze achter gekomen door passie voor haar vak te hebben, door geí¯nteresseerd te zijn en door te leren. Het “itererende proces”, of om het met de volksmond te zeggen… Leren uit uw fouten. Theorie formuleren, toepassen in de praktijk, resultaten evalueren en verbeteringstrajecten formuleren. Dat doet ze. In haar werk, met haar mensen.

Ze luistert, en daardoor trekt ze het juiste talent aan. Ze luistert en daardoor begrijpt ze wat ze moet doen.  Ze luistert en dat geeft mensen de kans om hun verhaal te vertellen, zonder franjes, of met alle mogelijke franjes, en die lacht ze dan weg. Met gemak, omdat ze haar vak kent.

En ze spreekt. Ze spreekt duidelijk, niet wollig. Ze geeft aan waar het op staat, als dat moet. Meer nog, als iets haar niet zint, dan blijft ze kauwen, en herkauwen, en dan  volgt de uitbarsting. “˜Ik moet u zien!’ Met passie, omdat ze haar vak verdedigt.

Zo heb ik haar uiteindelijk beter leren kennen. Eén of andere blog waar ik nogal kort door de bocht een stelling verdedigde, en volgens haar het kind met het badwater wegsmeet. Ik vind het een verademing, in tijden van snelle consumptie dat mensen niet alleen blijven nadenken over een stelling of een tekst, maar dat ook uitgeklaard willen krijgen, en een avond tijd nemen om tot op het bot uit te benen waar we elkaar niet begrijpen.

Memorabele avond, waar menige kelk tot op de bodem geleegd werd, maar waar ik vooral blij was om de passie, het vuur waarmee ze haar vakgebied verdedigde. Met kennis van zaken. Ik kan het niet genoeg herhalen.

Ze spreekt ook vanuit een soort generositeit. Nieuwe initiatieven die het potentieel van sociale media aanboren en oude paradigma’s doorbreken, die snuift ze op en voor je’t weet hangt ze aan de lijn om suggesties te geven, over hoe het nog beter kan.  En of dat misschien geen idee is, en of deze of gene geen meerwaarde zou kunnen bieden.

Heerlijk! Zo heeft ze het ook voor mij gedaan bij GE-wild.com. Niet om eraan te verdienen, maar omdat ze er in geloofde, of minstens geí¯nteresseerd was of het me zou lukken.

sociale-media-niet-lachenHet enige wat jammer is, is dat ze de laatste tijd wat minder lacht. Omdat ze ook ziet dat er teveel opportunisme in het verhaal kruipt, teveel would-be. Te weinig mensen die er echt willen voor gaan en hun verstand willen en kunnen gebruiken.

In die zin denk ik dat ze het wel leuk vindt dat ik naar “˜social media strategen’ op zoek ben, om de sector te verbeteren.

Bij deze: ik ben nog steeds op zoek naar talentvolle social media strategen, nieuwe Sofies, maar ze mogen ook Johan heten.. of Berenice, of Godfried. Als ze maar  goesting hebben in dat vak, in die passie.


Delen

About Guido Everaert

Guido Everaert is geboren en getogen in Brussel en nog steeds Brusselaar in hart en nieren. Na zijn studies Latijn Wetenschappen en Politieke en sociale wetenschappen, begonnen aan een carrière op het gebied van Marketing en Communicatie (AC Nielsen, Ogilvy, IBM, Draft, Duval Guillaume, Philips Europe, Edison, ONE Agency). Momenteel is Guido werkzaam voor HeadCount, een executive search kantoor binnen de Cronos groep, waar hij verantwoordelijk is voor de recrutering van marketing profielen en de ontwikkeling van een Web 2.0 offering naar de markt.

Schrijven is voor Guido een ware passie en hij publiceert dan ook met grote regelmaat mooie artikelen op zijn persoonlijke blog Just! Guidoooh en GE-wild.com site. Daarnaast heeft Guido een vaste column in het mag-ezine van de VDAB.

Naast schrijven, mag Guido graag hardlopen, squashen, skiën, golfen en als ware Bourgondiër, lekker eten en drinken.

Guido online