Arbeidsmarkt : We mopperen wat af, maar we doen niks

      Reacties uitgeschakeld voor Arbeidsmarkt : We mopperen wat af, maar we doen niks
Delen

“˜Schokkend’ onderzoek van Accenture: meer dan de helft van de medewerkers (wereldwijd) is ontevreden over zijn of haar baan, aldus rapportage op intermediairpw.nl. Nog schokkender: tweederde is niet van plan om er iets aan te doen. Alsof we allemaal vastzitten aan die baas. Jahaa, crisis en zo. Niet het meest ideale moment om ontevredenheid om te zetten in actie in de vorm van een jobhop. Maar toch.

De Nederlandse overheid doet het in dit opzicht over de hele linie beter: daar wil “˜slechts’ éénvijfde weg, bijna tweederde is (zeer) tevreden en maar tien procent heeft echt de pest in. Maar ik vraag me af hoe het gaat in al die organisaties waar blijkbaar een heleboel mensen rondlopen die liever ergens anders willen zijn. Waar zijn ze dan zo ontevreden over? En wat heeft dat voor gevolgen voor motivatie, werksfeer en vooral: resultaat?

De belangrijkste klachten die Accenture meldt zijn een gebrek aan kansen en het ontbreken van een helder carrií¨repad; bij de Nederlandse overheid wordt het vaakst gemopperd over het salaris en het hardst over gebrek aan waardering. Het lijken me onder de huidige omstandigheden allemaal luxeproblemen – zolang er nog (zinnig) werk voor je te doen is en zolang dat (heus niet zo magere) salaris nog elke maand keurig op je rekening verschijnt, heb je in mijn opinie niet zoveel te klagen.

Slecht huwelijk

Maar het is toch wat, als organisaties blijkbaar voor een groot deel bevolkt worden door mensen waarbij onder de oppervlakte allemaal onvrede zit. Er even vanuitgaand dat deze onvrede wel geuit is (zo nee, ga als de bliksem met je baas praten), maar dat de wensen niet gehonoreerd worden, zitten we straks met organisaties die gevaarlijk beginnen te lijken op een slecht huwelijk. Waarbij niemand meer moeite doet voor elkaar, er continu op pijnpunten wordt gedrukt en de communicatie ofwel afwezig, ofwel dysfunctioneel is. Ga er maar aan staan om daar dan nog “˜betrokkenheid’ tot stand te brengen, een factor waarvan algemeen wordt aangenomen dat hij verantwoordelijk is voor meer en betere inzet en daardoor betere resultaten.

In een slecht huwelijk wil therapie soms helpen, maar in dit geval ligt die oplossing niet zo voor de hand. Dus zou ik zeggen: wie écht ontevreden is, doe er iets aan. Wie zich realiseert dat het nu eenmaal even wat minder gaat met de economie en zo en we er het beste van moeten maken: draag je lot met waardigheid en laat het vooral je humeur niet verpesten. En wie alles bij elkaar toch gewoon een tevreden mens is: geniet ervan.

Meer lezen van Annemarie Stel? Annemarie schreef ook:

Recruitment : Het hoeft allemaal niet zo hip te zijn
AMC : Onmeetbare banenbeurzen – en waarom dat niet erg is
Recruitment : Hoe twee recruitmentsites kunnen verschillen (en wat dat betekent)
AMC : Drie manieren om naar je doelgroep te kijken
Recruitment – en andere hobbels
Arme generatie Y of: de achterkant van de gouden lepel
HR: Hoe trekt HR zichzelf uit het moeras?


Delen

About Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

 

Wervingsvisie.nl helpt je bij het bedenken wat je nodig hebt, bij het goed formuleren van de vraag en de mogelijke oplossingen. Het ontwikkelen van een arbeidsmarkt- of employer-brandingstrategie is immers een flinke klus, waarbij je het hoofd moet bieden aan veel ontwikkelingen en onderscheid moet maken tussen ‘best practices’, ‘hypes’ en ‘trends’

 

Meer informatie? Kijk op www.wervingsvisie.nl.