Evenementen: eHRM, een impressie (deel 1)

      Reacties uitgeschakeld voor Evenementen: eHRM, een impressie (deel 1)
Delen

Vorige week donderdag, 15 maart, vond voor de tweede keer Emerce eHRM plaats in Den Haag. De dag begon goed met schitterend weer in het vooruitzicht én de belofte van een aantal interessante presentaties en sprekers en natuurlijk het tegenkomen van vele bekenden.

Paul Ise – Briljant faillures and fear reduction

De dag opende met Paul Iske, hoogleraar Open Innovation & Business Venturing aan de School of Business and Economics (Universiteit Maastricht). Tevens is Paul Iske oprichter van het Instituut voor Briljante Mislukkingen.

In zijn presentatie “Briljant faillures and fear reduction” neemt Paul Iske ons mee naar de wereld van het maken van fouten, creativiteit en mislukkingen.

Creativiteit. Zegt Paul Iske is multiparadimatisch kijken, d.w.z. kijk vanuit verschillende perspectieven. Door vanuit verschillende perspectieven te kijken, krijg je creatieve ideeí«n en al deze creatieve ideeí«n, moet je in elkaar integreren (Provocative Operation). Bij creativiteit gaat het om stellen van vragen (Waarom doen wij de dingen altijd zo? Wat vind jij daar nu van?) en lateraal denken (nieuwe combinaties maken).

De mens is het meest creatief op de leeftijd van 8. Daarna daalt onze creativiteit en rond ons 44e zijn we “terminal seriousness”. En dat is jammer. We moeten juist creatief blijven, ook na ons 44e, om innovatief te zijn en te blijven. Dit kan door het gebruiken van kennis. Kennis die overal om ons heen te vinden is. Breng verschillende partijen met een verschillende achtergrond bij elkaar in combinatie met serendipiteit en je krijgt een waardevol geheel. “Het zoeken naar een naald in de hooiberg en de dochter van de boer vinden”.

Organisaties willen altijd graag in controle blijven terwijl ze juist veel meer vertrouwen zouden moeten hebben. Dat mensen ervoor willen gaan, is net zo belangrijk als cijfertjes en tabellen.

Daarbij komt Paul Iske met een mooi voorbeeld over hoe wij omgaan met iemand die failliet is gegaan. Vaak zijn we niet bereid om iemand die failliet is gegaan een tweede kans te geven. In onze ogen betekent failliet gaan dat je het niet kunt. Als je het anders zou bekijken, zou je ook kunnen zeggen: Iemand die failliet is gegaan, weet juist hoe het niet moet en zal niet snel dezelfde fouten maken. Fouten moet je niet wegstoppen, maar je moet er juist van leren en er je voordeel mee doen. Sven Kramer was wellicht niet ze beroemd geweest als hij tijdens de 10 km geen fouten had gemaakt. Juist omdat hij zijn baanwissel fout deed, kent iedereen hem.

Kortom, we moeten niet bang zijn om fouten te maken en ons niet laten weerhouden om dingen uit te proberen omdat ze fout kunnen gaan, zolang we maar niet vergeten er van te leren.

“Failure is an option”

Breakout-sessies

Na de opening kon iedereen zijn weegs gaan om naar de verschillende breakout-sessies te gaan. Een keuze maken waar naar toe te gaan, vond ik niet altijd even gemakkelijk.

Gordon Lokenberg – Think Web, Act Mobile

Gordon Lokenberg laat ons infographic  “Why mobile recruiting“ zien. Uit deze infographic blijkt dat 77 procent van de mensen een mobiel heeft. Er zijn meer telefoons op de wereld dan mensen. Dat blijkt ook uit de vraag aan de zaal wie er één of meerdere mobiele telefoons heeft. Ook blijkt uit de infographic dat slechts 20 procent van de (fortune 1000) bedrijven met mobile bezig is. Ze zijn wel mobiel zichtbaar, maar niet mobiel “˜optimized’. Mobiele werkers werken ook meer.

Van de gebruikers van sociale netwerken is de helft mobiel actief. Dus wil je de mensen bereiken dan moet je meer doen met mobiel.

Probeer het gewoon eens uit, zegt Gordon Lokenberg. Je kunt er zoveel mee. Video, QR, Augmented Reality, virals en wat denk je van locatie? Het gebruiken van een app levert je enorm veel data op, want mensen die je app gebruiken, registreren zich. Wil je meer mobiel gaan, bedenk dan wel wie je publiek is en wat je boodschap is.

Ter illustratie laat Gordon Lokenberg de Backbase case zien waar het gebruik van mobile via QR & URL, LinkedIn Groups, Twitter en Facebook leidde tot meer bezoek via mobiel en meer sollicitaties.

De presentatie is hier te bekijken.

Olfertjan Niemeijer – Effectief inzetten internet wervingskanaal

Indepent Recruiters houdt zich vooral bezig met moeilijke vacatures, begint Olfertjan Niemeijer zijn verhaal en het probleem waar we steeds vaker tegenaan lopen is dat er steeds meer en meer kanalen zijn. Bij Indepent Recruiters komen de kandidaten voornamelijk binnen via vier kanalen: Direct (via e-mail of website), via referral ( eigen netwerk), via sourcing (eigen database en online) en via advertising (sociale netwerken en jobboards). Bij het beheer hiervan maken ze gebruik van Otys en Broadbean.

Print gebruiken wij eigenlijk helemaal niet meer, zegt Olfertjan Niemeijer. We richten ons voornamelijk op de online kant. Facebook gebruiken we ook nog niet echt. Facebook is meer social én er is ook nog geen tooling voor.

De reden waarom wij nog steeds gebruik maken van jobboards is dat we via de jobboards heel veel respons krijgen en daar zit heel vaak goede kandidaten bij. Belangrijk is wel dat je veel tijd moeten steken in de jobboards die je gebruikt.  Je moet zorgen voor goede wervende teksten én de juiste zoekwoorden gebruiken. Daarnaast zijn de kosten van jobboards laag en alternatieven die we gebruikt hebben, waren minder goed.

Broadbean gebruiken wij bijvoorbeeld omdat het heel veel tijd scheelt, het kosten efficií«nt is en omdat Broadbean altijd bezig is te zoeken naar verbeteringen én innovaties. Dat laatste is ook de reden waarom we Otys gebruiken. Otys doet ook veel aan vernieuwing en innovatie, maar daarnaast zijn de producten van Otys ook echt bedoeld voor recruitment, is het “˜cost efficient’ en kun je gemakkelijk veranderingen doorgeven die dan ook snel doorgevoerd worden. Wij gebruiken en “˜embedden’ bij Independent Recruiters technologieí«n om efficient te zijn, meer te kunnen doen met nieuwe data én zo overzichtelijk te hebben wat we in moeten zetten.

De gehele presentatie vind je hier.

Anne Britt Petri – De belevenis van de recruitmentsite

Hoe maak ik een goede recruitmentsite?, is de eerste vraag die aan de orde komt. Belangrijk bij het maken van een recruitmentsite is dat je je goed bewust moet zijn van je doelgroep en welke boodschap je wilt overbrengen. Naast een aantal vaste items (check boxes) op je site (arbeidsvoorwaarden, vacatures, social media integratie, sfeerimpressies… etc.) is het ook belangrijk om je “˜tone of voice’ te bepalen, maar kijk ook eens wat je al hebt (corporate identity, employer brand, foto& filmmateriaal, kernwaarden).

Bedank heel goed met wie je te maken hebt op je website, zegt Anne Britt Petri. Verschillende doelgroepen op je website willen verschillende dingen op je website zien. Studenten worden blij van andere dingen dan werkenden. Alles draait om de doelgroep die je wilt bereiken! Wie is die doelgroep, wat willen ze, wat vinden ze leuk, wat zoeken ze en waar vind je ze? Een strategie die je hiervoor kunt toepassen is de DAC-strategie. DAC is Doelgroep, Arbeidsmarkt, Communicatie.

Heb je verschillende doelgroepen? Zorg dan ook voor verschillende strategieí«n. Als mooi voorbeeld hiervan geeft Anne Britt Petri de website van Franciscus ziekenhuis in Roozendaal. Elke doelgroep van de website wordt op een andere manier aangesproken.

Het maken van een goede recruitmentsite draait voornamelijk om het bepalen van je doelgroep en duidelijk krijgen wat ze willen.  Heb je dat duidelijk, stel dan de “˜need to haves'( check boxes – vaste items die je doelgroep belangrijk vindt)vast en ga dan over op de “˜nice to haves’. Vergeet daarbij er niet over na te denken of dit ook allemaal bij jouw organisatie past ( zo niet, wat past dan wel bij jouw organisatie?) én denk ook goed na over de consequenties van je keuzes.

De gehele presentatie vind je hier.

Morgen in het tweede gedeelte: Michel Groenewegen en Kevin Wheeler.


Delen