HRM Weekoverzicht – Hi-RE’s Keek op week 10

      Reacties uitgeschakeld voor HRM Weekoverzicht – Hi-RE’s Keek op week 10
Delen

Het HRM weekoverzicht van week 10. Wat gebeurde er in de week van 5 tot en met 11 maart? Griekenland is wederom “gered”, Nederlanders willen de gulden toch liever niet terug én FC Twente, PSV en AZ zijn weer een ronde verder. Ook bleek uit onderzoek dat Nederlandse bedrijven razend populair zijn bij internationaal werkzoekenden én dat vrouwelijke managers in Nederland beduidend minder verdienen dan hun mannelijke collega’s. Het verschil in salaris is op jaarbasis meer dan 10.000 euro.

HRM Weekoverzicht Hi-re.nl week 10

Het HRM weekoverzicht van Hi-RE:

Ook deze week waren er weer een heleboel leuke en interessante artikelen op Hi-RE te vinden.  Een overzicht:

Recruitment: Over Talentmanagement en zo… door Guido Everaert

Ik ben nog niemand tegengekomen in dit vak, die nog nooit te horen heeft gekregen van een klant “˜dat er niet meer verder moet gezocht worden, we hebben de voorkeur gegeven aan een interne kandidaat’.

Ik ken ook niemand die daar onbewogen onder blijft. De implicaties zijn immers veelvuldig. Al het werk dat je in een procedure hebt gestopt, blijkt voor niets te zijn geweest, het zakencijfer dat eraan gekoppeld is, gaat aan je neus voorbij, en bovendien moet je meestal ook nog een keer een ris kandidaten afschrijven met een allesbehalve leuk nieuwtje. Het voelt ook aan als een soort van vertrouwensbreuk, en dat is misschien nog het ergste. Niet dat het zo hoeft te zijn, het komt alleen zo over. Lees verder…

Doe mij maar… eens wat blij nieuws over Generatie Y door Koen Roozen

Gisteren kwam onze maandelijkse kookclub weer bij elkaar. Dertien mannen die samen met elkaar staan snijden, bakken, blancheren dat het een lieve lust is. En onze í¼ber man was er ook, dé persoon bovenop de apenrots die met mes en gietijzeren braadpan het vlees te lijf ging…

Heel anders dan in mijn dagelijkse leven, stel ik mij onze de kookclub heel bescheiden en ondersteunend op. Voor het kerstdiner heb ik eens een heel uur spruitjes staan schoonmaken, gisteren was het servetjes vouwen en afwassen. Normaal neem je als interim recruiter snel het stuur in handen, zet je de lijnen uit voor hiring managers en bepaal je hoe bureaus met je mogen werken. Lees verder…

AMC : Drie manieren om naar je doelgroep te kijken door Annemarie Stel

Enige tijd geleden mocht ik aanwezig zijn bij een kennissessie van Motivaction over waarden in werk: WorkLocus. Met behulp hiervan kunnen medewerkers worden onderscheiden op basis van zachte factoren, naast factoren als opleiding of leeftijd. In dit geval gaat het om vijf typen, varií«rend van Carrií¨regerichten tot Loyalen. In welke categorie iemand valt, is bepalend voor kenmerken als: wat vind je belangrijk en wat wil je in of met je werk bereiken?

Zelf werk ik ook al een aantal jaren met zo’n soort typologie, alleen onderscheid ik er geen vijf, maar drie. De centrale vraag daarbij is: hoe kijken mensen aan tegen hun werk, c.q. hun werkgever? Wat drijft hen? Daar kom je vaak al achter als je vraagt: Waarom werk je? Lees verder…

HR : Productiviteit, hoe kan dit beter? door Mervyn Nankoe

De productiviteit van de werknemers wordt meer dan alleen bepaald door karaktereigenschappen. Veel externe marktfactoren, maar ook interne factoren spelen een rol. Iedere werkgever of recruiter zoekt naar “˜goede werknemers’. Gelijk hebben ze, iedereen wil de beste werknemers binnen een organisatie hebben. Maar “˜goede werknemers’ moeten wel gemotiveerd worden; gemotiveerd personeel is goed personeel.

Frustratie door leidinggevende: Uit onderzoek van de Franse Universiteit Francois Rabelaisis, is gebleken dat het succes van een werknemer wordt bepaald door meer dan alleen karakteristieke eigenschappen. Lees verder…

Personal Branding : Netwerken werkt! door Saskia Postma

Veel mensen die zonder baan komen te zitten, solliciteren zich suf en worden vervolgens keer op keer afgewezen. Bijzonder demotiverend! Als je echter met name reageert op advertenties kan jou dit overkomen. De hoeveelheid reacties op advertentie voor een aansprekende functie is groot en je hebt dus over het algemeen veel concurrentie. Als je voornamelijk reageert op advertenties laat je veel kansen liggen. Ruim 70 % van de banen wordt namelijk nooit op een site of in de krant geadverteerd. Die worden ingevuld via het netwerk van een organisatie.

Hetzelfde geldt voor interim opdrachten. Op een leuke interim opdracht via een bureau wordt massaal gereageerd. Je moet dan naadloos aansluiten op de vraag om met jouw CV boven te komen drijven in de vele reacties. Lees verder…

Recruitment : Hoe twee recruitmentsites kunnen verschillen (en wat dat betekent) door Annemarie Stel

Voor de nieuwste druk van het Handboek Communicatie in Organisaties(voorheen Public Relations) heb ik de afgelopen weken het hoofdstuk over arbeidsmarktcommunicatie geschreven. In dat verhaal bespreek ik (o.a.) twee recruitmentsites, beide van grote verzekeringsmaatschappijen.

Voordat er weer iemand boos wordt: ik pretendeer niet dat ik tot in de finesses op de hoogte ben van alle achterliggende systemen of techniek en ook niet dat ik beide sites aan een uitgebreide stress- of gebruikerstest heb onderworpen. Integendeel, daar zijn anderen veel beter in dan ik. Ik heb ze uitgekozen vanwege het grote verschil tussen de beide sites en zag hoe er een parallel te trekken is met de onlangs hier gepubliceerde post over “˜Drie manieren om naar je doelgroep te kijken’. Lees verder…

Het geheim van een lach onthuld in een Prezi presentatie door Pauline le Rí»tte

Er wordt wel gezegd dat Prezi de Powerpoint killer zou zijn. En dat is begrijpelijk, want met Prezi werk je veel intuí¯tiever. Op een groot canvas bouw je vanuit één boodschap je verhaal op.


Delen