Reacties uitgeschakeld voor Persbericht: Nederlandse bedrijven razend populair bij internationaal werkzoekenden

Nederlandse bedrijven als Unilever, Shell, Philips en Heineken zijn populair onder internationaal werkzoekenden.

Wereldwijd zijn er 14 miljoen personen die op de vraag “˜Bij welke bedrijven wilt u graag in het buitenland werkzaam zijn’ hebben aangegeven bij één van deze werkgevers te willen werken. Dat is bijna het tweevoud van de beroepsbevolking van Nederland, welke bestaat uit 7,8 miljoen personen. Maar liefst 89 procent van degenen die interesse hebben in een baan bij Unilever, Shell, Philips of Heineken is bereid naar het buitenland te verhuizen voor werk. Het globale gemiddelde ligt op 68 procent. Dat blijkt uit cijfers van een recent gehouden onderzoek van Intelligence Group en The Network onder 162.495 respondenten afkomstig uit 66 landen en vertaald in 26 talen.

Topposities op wereldniveau voor Nederlandse bedrijven

Met 14 miljoen personen die er graag een baan aangeboden zouden krijgen, staan Unilever, Shell, Philips en Heineken in de top-100 van meest favoriete internationale werkgevers ter wereld. Unilever en Shell behoren op wereldniveau zelfs tot de top-15. De populariteit van deze werkgevers verschilt per land. In China is Philips met de 18de plaats de meest favoriete Nederlandse werkgever. In Brazilií« en India is Unilever met een 16de respectievelijk 13de positie de populairste Nederlandse werkgever. Voor Rusland en de Verenigde Staten van Amerika geldt dat Shell Nederlands populairste werkgever is. In beide landen staat Shell in de top-10 van meest favoriete werkgevers.

Belang van (werk)zekerheid neemt toe

Internationaal werkzoekenden die zijn geí¯nteresseerd in een baan bij Unilever, Shell, Philips of Heineken geven naast een internationale carrií¨re aan op zoek te zijn naar zekerheid. Een slechte economische situatie in het eigen land is bijna 70 procent vaker een reden voor het internationaal arbeidspotentieel van Unilever, Shell, Philips en Heineken als voor de gemiddelde werkzoekende op wereldniveau.

Conny Roobol, arbeidsmarktanalist en coí¶rdinator van het internationale onderzoek, verbaast dit niets. “Naast carrií¨re maken, wordt in steeds meer landen in de wereld baanzekerheid aangedragen als belangrijk argument om naar het buitenland te gaan voor werk. Dit zie je terugkomen in het belang van een vast contract, een stevig pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden en mogelijkheden (internationaal) door te groeien. Werkgevers die internationaal werven kunnen werkzoekenden binden en boeien door met deze aspecten rekening te houden. Nederlandse bedrijven hebben het voordeel deze zekerheid goed uit te stralen. Salaris is allang niet meer het enige wat telt.” Toch blijven belangrijke verschillen tussen doelgroepen bestaan. Dit vergroot de relevantie op continue basis onderzoek te doen naar de beweegmotieven van doelgroepen op de (internationale) arbeidsmarkt.

Technische verantwoording

Voor de derde keer op rij hebben Intelligence Group en The Network een grootschalig internationaal onderzoek naar het arbeidsmarktgedrag van personen in 66 landen opgezet. Het onderzoek overstijgt hiermee de onderzoeken uit 2009 en 2006, destijds uitgezet in respectievelijk 40 en acht (Europese) landen. Aanleiding is onduidelijkheid over waar talent op de wereld precies te vinden is en hoe werkzoekenden over de gehele wereld te bereiken en bewegen zijn. Het uiteindelijke doel van het onderzoek is om meer transparantie te geven over de werking van de internationale arbeidsmarkt, zodat werkgevers en landen in staat worden gesteld schaars talent te werven.

Bron: Persbericht

Vandaag nog meer op Hi-RE.nl

Recruitment: Over Talentmanagement en zo…
Evenementen: HRM Evenementenoverzicht week 11