“˜Weet wie je zoekt, is tweerichtingsverkeer’

Delen

Online vindbaarheid voor zowel werkgever als werkzoekendenOp eenzame hoogte staat de vacaturetekst bovenaan de lijst van meest gebruikte middelen in de arbeidscommunicatie. Het curriculum vitae is sinds jaar en dag het meest traditionele communicatiemiddel zodra men van werkgever / baan wil switchen. Twee soorten arbeidsmarktcommunicatiemiddelen, die beide van grote toegevoegde waarde zijn. Echter is het mijn interpretatie dat de vacaturetekst én het cv behoren tot de meest onderschatte media binnen de Nederlandse arbeidsmarkt.

Afwachtende houding en gebrek aan inlevingsvermogen

Recent onderzoek van de Intelligence Group bevestigt opnieuw dat de toegevoegde waarde van zowel vacatureteksten als cv’s wordt ondergewaardeerd. Werkgevers en werknemers lopen elkaar online mis, terwijl er door allebei de partijen veel tijd op het internet wordt doorgebracht. Zowel werkgevers als werknemers hebben een afwachtende houding als het gaat om online zoekgedrag. En wat allebei eveneens gemeen hebben, is het onvoldoende inzetten van de competentie inlevingsvermogen.

Empathie is “˜the key’

Inlevingsvermogen is onmisbaar bij het vinden van de juiste werknemer en bij het vinden van de juiste baan/werkgever. Bij de inzet van de juiste media, op het juiste moment en op de juiste wijze is inlevingsvermogen leidend. En last but not least zorgt inlevingsvermogen voor bewustzijn: wie is de beste persoon voor deze vacature of welke baan/werkgever ambieer je echt?

Vindbare werkzoekende

Zoekmachineoptimalisatie voor jouw LinkedInprofiel? Zorgen dat jouw cv zeker gevonden wordt in overvolle cv-databases? Met uitzondering van profielen en cv’s goede SEO-ers , waar vindbaarheid een belangrijke selectiefactor is, is het met de (online) vindbaarheid van de meeste werkzoekenden slecht gesteld. En dat terwijl de vindbaarheid van jouw cv en social media profiel(en) de bepalende factor kan zijn bij het gevonden worden door jouw nieuwe werkgever!

Online vindbare vacature

Hoeveel werkgevers optimaliseren vacatureteksten voor zoekmachines als Google? Met andere woorden: wie bereikt de 61 % werkzoekenden die zijn/haar banenjacht start via zoekmachines? En wie benut de waarde van de (veelal dure) credits door zich te richten op hoge posities en conversie bij de zoekresultaten op vacaturebanken? Uit het onderzoek van Expand Online (2010) bleek dat 75 % van de vacatures niet vindbaar is op de 1e pagina van Google-zoekresultaten. En mijn eigen ervaring is dat hetzelfde percentage onvoldoende aandacht heeft voor de vindbaarheid (en wervingkracht) op vacaturebanken. Dit soort cijfers biedt volop kansen voor die werkgevers die wel willen dat hun vacatures gevonden worden door potentií«le nieuwe werknemers.

Copy – Paste – Publiceer

Als het gaat om vacatures, zijn bij werkgevers de amc-ers, hrm-ers en (corporate) recruiters vaak belast met de werving. Spoed, drukte, haast en snelheid zijn de woorden die hun werkdag het best omschrijven. Profiel, copy en paste is de meest gebruikte werkwijze van het vacaturepublicatieproces door tal van amc-ers, hrm-ers en recruiters.
En aan de andere kant is de kracht van vindbaarheid bij werkzoekenden vaak nog een onbekend fenomeen. Onbekend maakt onbemind? Nee! Onbekend is jouw kans: nu kun jij je nog echt onderscheiden en opvallen!

Tweerichtingsverkeer

Interessant is dat werkzoekenden en werkgevers dezelfde, relatief eenvoudige actie kunnen ondernemen om elkaar te vinden: “˜leef je in’! Voor werkgevers: realiseer je welke werknemer je wil vinden en zorg dat exact die personen de vacature daadwerkelijk vinden. Voor werkzoekenden: realiseer je dat jouw cv wordt gezocht door werkgevers en zorg dat jouw cv wordt gevonden. Want “˜weet wie je zoekt’ is letterlijk tweerichtingsverkeer.

Meer lezen van Voor Tekst? Lees dan ook eens:

Wervend schrijven
Dag 2011, hallo 2012: mijn amc-visie
Het kopií«ren van vacatureteksten: “˜Inspireren of dupliceren, compliment of diefstal’
Een “˜gewaagd’ blog over clichés in arbeidsmarktcommunicatie
A”˜De pot verwijt de ketel’
Employer brand en vacature-uitingen: pluk de vruchten


Delen