Jip en Janneke in Social Media Land

Delen

Ken jij ook van die mensen die bij de woorden “Social Media” een vies gezicht trekken en laagdunkend zeggen dat ze daar “gelukkig” niet aan mee doen? Bij het doorvragen naar de redenen, hoor je steeds hetzelfde: ‘Dat is toch geen communiceren’, ‘Je verleert je sociale vaardigheden’ en ‘Het is een methode om zonder nadenken vuil te spuien”. Misschien raken ze hiermee wel iets waar je over na kan denken vóór je iets snel op Twitter gooit, je foto op Facebook plaatst of een verslag upload naar Google+. Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook mijn best moet doen om alle gebruikte afkortingen (LOL, ROFL, FF, etc.) en acties zoals een “porretje” eenvoudig uit te leggen. Misschien moet er wel een Social Media Woordenboek komen met uitleg in Jip en Janneke taal.

 vertelt: Social Media is niet iets wat je moet leren, zoals fietsen of punniken. Het zijn vaardigheden die je al hebt en die je in een nieuwe sociale omgeving moet toepassen. Dezelfde persoonlijke kwaliteiten en sociale handigheden die je hebt geleerd tijdens je opvoeding, zullen je succesvol maken op social media. Hieronder zijn 10 dingen die je oma je ooit wel geleerd heeft en die je kunt toepassen op social media. En als je je ze nog niet geleerd hebt, maak dan een afspraak met je oma want onder het genot van een kopje thee kan zij je alles vertellen over hoe je “˜vroeger’ kunt toepassen in de digitale wereld.

  1. Gedraag je! Social media heet niet voor niks “˜social’ media. Ook al hebben we interactie in een virtuele ruimte, hier gelden net zo goed dezelfde traditionele sociale regels en wetten omtrent ongepast en onbeschoft gedrag. Kort door de bocht: “˜als je je als een eikel gedraagt, verwacht dan niet dat je veel vrienden krijgt’. Wees beleefd voor anderen en gedraag je netjes.
  2. Presenteer jezelf. Hoe je jezelf presenteert in de virtuele wereld is net zo belangrijk als in de echte wereld. Zorg ervoor dat je je altijd bewust bent over hoe je zelf overkomt op anderen. Bedenk van tevoren wat het effect kan zijn van je woorden. Laat jezelf van je beste kant zien.
  3. Stuur een bedankje kaart. Mensen waarderen het als ze gewaardeerd worden. Er is echt niet veel nodig om een “‹”‹kennis om te zetten naar een vriend, die dan ook veel meer waarde zal bieden. Een eenvoudig dank je wel, of een ander manier dat je je dankbaarheid laat zien, zal een gunstig effect hebben.
  4. Doe je ellebogen van de tafel. Als je anderen respectvol benaderd dan laat je zien dat je ze waardeert, het gevolg is dat ze jou ook meer waarderen. Als je respect toont zal je social media waarde stijgen! En waarde is nu eenmaal een van de belangrijkste dingen bij social media.
  5. Maak geen lawaai. Luister naar waar jij van houdt in je eigen omgeving en leefwereld. Wat vind je leuk om te lezen en wat irriteert je? Als iets je irriteert doe dat zelf ook niet. Let er wel op dat jouw persoonlijke voorkeur niet de voorkeur van iemand anders hoeft te zijn. Zo gauw het door anderen als afleiding of irritant wordt gezien, zullen ze je gaan negeren en op zoek gaan naar een andere zender met minder lawaai.
  6. Maak af waar je aan begint. Hoe je het ook bekijkt, een verbintenis brengt verplichtingen met zich mee. En social media is een verbintenis. Wanneer je deel uit maakt van een community dan is het niet meer alleen aan jou wanneer of hoe vaak je de interactie aangaat met andere leden. Er zijn namelijk bepaalde verwachtingen. Daarnaast als jij jezelf als vriend profileert, wees dan ook voorbereid dat er soms een vriendendienst kan worden gevraagd.
  7. Eet je groente op. Een aantal kanten van social media zijn totaal niet sexy of uitdagend, maar wel belangrijk voor je groei en gezondheid. Je moet gewoon op de hoogte blijven van de belangrijkste ontwikkelingen en wat er in jouw “˜gemeenschap’ speelt. Je kunt dus niet alleen snoepen, maar je moet ook af en toe spitskool eten. Want er is niks vervelender dan iemand die zich alleen maar met zijn eigen zaakjes bezig houdt en totaal geen interesse heeft in anderen.
  8. Vroeger…? Soms zijn alle nieuwe gadgets en toepassingen niet zo belangrijk of effectief als wij denken/willen/ hopen dat ze zijn. Soms werkt het beter als je terug gaat naar de ouderwetse manier. Maak gebruik van email, telefoon of ga gewoon een keer heel 2001 met iemand lunchen. Deze ouderwetse methode zal in de veel gevallen meer bereiken dan social media.
  9. Een mens is maar zo goed als zijn woord. In social media draait alles om vertrouwen. Mensen krijgen waarde (sociaal kapitaal) als ze te vertrouwen zijn. Als je niet te vertrouwen bent, niet integer bent en onoprecht bent dan heb je totaal geen enkele waarde voor anderen. Blijf dus dicht bij jezelf!
  10. Eerst denken dan praten. Je kan altijd iets zeggen, maar nooit kun je dat wat je gezegd hebt terugnemen. Vooral bij social media moet je je hier bewust van zijn. Hier kan alles wat je zegt, gehoord worden door iedereen. Het is er voor altijd en je kunt het nooit meer terugnemen.

Iedereen zou dus in principe gebruik kunnen maken van social media. En iedereen zou dus gebruik MOETEN maken van de waarden en normen die voor oma heel gewoon zijn … En als je nog een keer bijna in slaap valt omdat je oma weer over “˜vroeger-was-alles-beter’ praat… Luister dan een keer goed en bedenk dan dat je oma een hele succesvolle social media expert zou zijn! Hoe duidelijker kunnen we het nog voor u maken? Dank Sabrina!

Meer lezen van Esmeralda de Vries? Esmeralda schreef ook:

HRM: Leven heeft een ritme
HRM: Oude koeien uit de cijfersloot
HRM: Vriendschap is een werkwoord!
HRM: De Mexicaanse visser en de zakenman
Vakmanschap is meesterschap!
HRM: Bemoei je met je eigen zaken!
HRM: Zelf(s)management is hot!


Delen

About Esmeralda de Vries

Esmeralda de Vries is arbeidsmarkt-watcher en organisatie-socioloog. Met een technische en HRM achtergrond heeft zij vanuit haar bureau E. de Vries Personeelsadviezen een methode ontwikkeld voor strategisch HRM en werkONDERNEMERschap: het AVAfit model. AVA staat voor Afstemming in de Vraag náár en de Afstemming ín werk. Fit staat voor de fits en schakels er tussen. Deze systematiek maakt het mogelijk om stap voor stap strategisch HRM doelgericht te gebruiken. AVAfit is toepasbaar op persoonlijk, HRM, organisatorisch en branche niveau.

Momenteel verricht zij - als buitenpromovenda aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Universiteit van Twente - onderzoek naar de omgevingsinvloeden op (nieuwe) arbeidsverhoudingen en een fit SHRM.

Als onderzoeker, blogger en spreker is haar kernwoord "nieuwsgierigheid". Niet alleen speurt zij naar ontwikkelingen op de Nederlandse arbeidsmarkt en vertaalt deze naar praktische acties op de werkvloer, maar laat zij anderen ook nieuwsgierig worden naar de mogelijkheden die deze veranderingen bieden. In zowel gastcolleges op hogeschool en universiteit als (key-note) spreker slaat zij tijdsbruggen tussen alumni & studenten, oud & jong, profit & non-profit, werkgever&werknemer.

Emeralda maakt gebruik van nieuwe mogelijkheden zoals social media. Je kunt haar volgen op Twitter, LinkedIn, Facebook en www.avafit.com .

2 comments on “Jip en Janneke in Social Media Land

  1. Pingback: Zelfredzaamheid: zelfstandig of alleen? | HI-RE Social Medium

  2. Pingback: Fast, faster, fastest! | HI-RE Social Medium

Comments are closed.