Persbericht: Meerderheid Nederlanders werkt liever op kantoor dan thuis

Reacties uitgeschakeld voor Persbericht: Meerderheid Nederlanders werkt liever op kantoor dan thuis

Nederlanders werken liever op kantoor dan dat zij thuis werken, maar de helft van de Nederlanders begint echter minder gemotiveerd aan de werkdag na een lange file. Dichter bij het werk gaan wonen is een optie, maar in de huidige markt niet makkelijk. De helft van de Nederlanders is dan ook van mening dat de overdrachtsbelasting compleet moet vervallen wanneer iemand verhuist om binnen vijf kilometer van het werk te gaan wonen. Dat blijkt uit Het Nationale Werkonderzoek 2011 van JobTrack.nl onder 28.153 respondenten.

Schrap overdrachtsbelasting bij verhuizing vanwege werk

Door de huidige situatie op de huizenmarkt is het vooral voor alleenverdieners lastig om te verhuizen. Zij krijgen moeilijk een hypotheek rond en komen vaak uit boven de inkomensgrens voor sociale huur. Marco de Weerd van JobTrack.nl: “˜Dichter bij het werk gaan wonen, is een manier om de files te vermijden, maar dat is lastig in de huidige huizenmarkt. Door de overdrachtsbelasting bij werkgerelateerde verhuizingen te schrappen, bied je als overheid werkenden meer ruimte om te verhuizen. Dit draagt niet alleen bij aan een afname van de verkeersdruk, maar kan ook de woningmarkt stimuleren.’ De helft van de Nederlanders ziet brood in een dergelijke maatregel, slechts 18% is het hier niet mee eens.

Vooral jongeren werken liever op kantoor dan thuis

Het onderzoek van JobTrack.nl, uitgevoerd door Intelligence Group, laat zien dat files vooral bij de jongere leeftijdsgroepen, tot 34 jaar, een negatieve invloed hebben op hoe zij de dag beginnen. Toch werkt deze groep liever op kantoor dan thuis. “˜Het nieuwe werken wordt enorm gestimuleerd, maar blijkt niet altijd wenselijk te zijn. Jongeren zijn zich bijvoorbeeld nog volop aan het ontwikkelen en kunnen veel leren van collega’s. Dat is een punt waar werkgevers wel rekening mee moeten houden‘, aldus De Weerd. Slechts een derde van de Nederlanders geeft de voorkeur aan thuiswerken. Naarmate men ouder wordt, is een duidelijke afname te zien van de invloed van files en de wens om op kantoor te werken. Vanaf de leeftijd van 35 jaar werkt men juist liever thuis dan op kantoor. Bij 40% van de 55 tot 64-jarigen hebben files geen invloed op de werkmotivatie.

Bron: Persbericht