AMC: Een visie op het vakgebied – Hans Kroonen

      Reacties uitgeschakeld voor AMC: Een visie op het vakgebied – Hans Kroonen
Delen

In aanloop naar de Employer Branding Conference 2011, dat op 3 november gehouden zal gaan worden, besteden we de komende maand op HI-RE veel aandacht aan Employer Brand en Employer Branding. Gisteren publiceerden we op HI-RE al een interview met Hans Kroonen over wat het Employer Brand is, waarom het belangrijk is en vandaag gaan we in op de relatie van de SJP met Employer Branding en hoe het gesteld is in Nederland op het gebied van Arbeidsmarktcommunicatie.

 

Hoe zie jij de relatie tussen de SJP en de Employer Brand?

Als voorzitter van de SJP ben ik bewust op zoek gegaan naar integratie met het Employer Brand congres. Eerlijk is eerlijk, ook wel door de crisis ingegeven, maar ook vanuit de inhoud. Ik breng graag de werkgevers (HR / Recruitment), de AMCbureaus en de uitgevers bij elkaar. De SJP staat voor creativiteit. Dat heb je nodig om je Employer Brand onderscheidend en structureel in de markt te zetten. Dáár ligt ook meteen de relatie.

Wat is het belang van de SJP als het gaat om Employer Brand?

Voor het positioneren, het vormgeven en het activeren van het Employer Brand is strategie en creativiteit nodig. Daar ligt het SJP belang.

In hoeverre gaat Employer Brand over creativiteit? De SJP heeft als doelstelling “˜het bevorderen van creativiteit in arbeidsmarktcommunicatie’. Is het niet beter om dat te vervangen door het bevorderen van Employer Brand?

Nee, dan verliest de SJP haar focus. Bureaus als Steam bieden juist die creativiteit om het Employer Brand levend te maken. Maar de inhoud moet van de werkgever komen, het bevorderen van het Employer Brand moet door veel meer partijen worden gedragen. Vandaar de samenwerking met Recruiters United, NVP en Vea Vakgroep.

Hoe staat het er in Nederland voor als het gaat om arbeidscommunicatie?

We doen het al jaren internationaal goed.

Hoe staan we als Nederland op dit gebied internationaal op de kaart?

Onvoldoende. Ik zou graag zien dat de Employer Brandstrategie wat vaker vanuit Nederland wordt gestuurd. En dat ook de arbeidsmarktcommunicatie vanuit Nederland wordt geregeld. Nu komen er nog wel een saaie internationale stockfoto-achtige campagnes uit VS of UK bij ons binnenvallen, die we dan in Nederland moeten inzetten. Vaak werkt dat niet.

Wat is er goed aan onze Arbeidscommunicatie bureau’s?

De focus op de specialisatie. De markt- en doelgroepkennis. Dagelijks bezig zijn het verschil te maken. Onderscheidend vermogen voor opdrachtgevers te creí«ren. Creatief werk te maken dat opvalt en werkt.

Wat mist of wat kan beter?

Niet alle bureaus zijn gelijk. Wat de een goed doet, mist de ander. En omgekeerd.
Ik zou graag zien dat er op basis van vertrouwen meer wordt samengewerkt in het belang van de klant. AMC bureaus moeten niet te bang zijn voor alle concurrentie, die nu ook werkelijk uit alle hoeken komt. Klanten laten zich soms verleiden, bijvoorbeeld op het gebied van social media. Als AMC bureau moet je daar een visie op hebben. Geloof in je eigen kracht. Hoe zet je social media binnen Employer Branding. Doe dat met dezelfde strategische en creatieve visie die je al op die werkgever had, maar pas het helemaal toe op het karakter, het medium.

Lees ook het eerste gedeelte van het interview met Hans Kroonen


Delen