Recruitment: Het wel en wee in sollicitatie-land ……. Deel 2

      Reacties uitgeschakeld voor Recruitment: Het wel en wee in sollicitatie-land ……. Deel 2
Delen

Van sommige recruitmentprocedures gaan mijn haren echt recht overeind staan. Bijvoorbeeld als je heel veel moeite doet voor die openstaande vacature, maar binnen een uur te horen krijgt dat deze al vervuld is (haal het dan van de website!!) of als je gewoon helemaal niets hoort van je sollicitatie (lees ook: Het wel en wee in sollicitatieland deel I).

Vandaag hoorde ik er weer één. Een contact van mij wilde solliciteren bij één van de grootste aanbieders van opslagruimtes in Europa. Mooie functie, stond net 1 dag online.

Gemiste kans nummer 1 – Er was geen mogelijkheid om informatie in te winnen over de betreffende vacature. Geen naam van de desbetreffende recruiter in de advertentie tekst (eigen website), geen emailadres  en ook geen telefoonnummer. Dan maar via het online sollicitatieformulier.

Gemiste kans nummer 2 – De sollicitant had niet de mogelijkheid om zijn motivatie via het online sollicitatieformulier mee te sturen. Hij kon maar één document invoegen en ook was er geen ruimte om een korte motivatie of een begeleidende tekst mee te sturen. Nu vind ik dat echt een gemiste kans voor een organisatie, want als sollicitant krijg je niet eens de mogelijkheid om je sollicitatie netjes in te leiden. Daarnaast, hoe kun je solliciteren zonder je sollicitatie te motiveren?

Gemiste kans nummer 3 – Het bedrijf stuurde netjes een ontvangstbevestiging, dat dan weer wel. Zijn sollicitatie zou in behandeling worden genomen , en ze zouden hem zo spoedig mogelijk wat laten horen. Dat spoedig kwam wel heel erg snel. Zijn sollicitatie had hij “˜s avonds om 21.20 verstuurd.  De volgend ochtend had hij voor 09.00 al een afwijzing binnen. Ze hadden een zorgvuldige afweging gemaakt en er waren heel veel sollicitaties binnengekomen van kandidaten die beter op de functie pasten.

Nu vraag ik mij af: Hij voldeed aan alle gevraagde eisen. Hoe kun je een sollicitatie beoordelen zonder iemand de mogelijkheid te geven om zijn sollicitatie toe te lichten?

Oké, een afwijzing is nooit leuk, helemaal als je het gevoel hebt dat er niet serieus naar je sollicitatie gekeken is, en je niet de mogelijkheid hebt gehad om je sollicitatie te motiveren. Wat ik sollicitanten dan altijd aanraad is om toch even na te bellen, waarom je dan precies bent afgewezen. Maar als er dan in je afwijzingsmail niet eens een naam staat (alleen Vriendelijke Groeten), maakt het toch wel heel erg zuur….

Meer lezen  van Petra Timmer? Petra schreef ook: 

Arbeidsmarkt: Het wel en wee in sollicitatieland…
Personal Branding: Solliciteren 2.0
Personal Branding +Social Media + Marketing = Matthew Epstein!


Delen

About Petra Timmer

Petra Timmer  is Adviseur Recruitment bij RecruitmentPie. 

Petra:

  • heeft meer dan 10 jaar ervaring in de arbeidsbemiddeling op diverse niveaus en het geven van sollicitatietrainingen en functiegerichte trainingen aan werkzoekenden;
  • heeft een passie voor alles wat met solliciteren en de arbeidsmarkt te maken heeft en is een Social Media fan!
  • heeft honderden selectiegesprekken gevoerd en CV’s beoordeeld, CV’s van particulieren geprofessionaliseerd en gecoacht tijdens sollicitatieprocedures;
  • studeerde Personeel & Arbeid en Communicatie en heeft deze twee vakgebieden verenigd in de interesse in Arbeidsmarktcommunicatie;
  • is moeder en echtgenote, creatief, gevoelig, lichtelijk perfectionistisch, dol op Coffee Company & Starbucks (vooral de Latte White Mocca) en Cupcakes;
  • houdt van schrijven en is bedreven in het op een zo goed mogelijke manier presenteren van webteksten en vacatureteksten;
  • werkt daarom op dit moment aan een boek over Solliciteren in Nederland;
  • ziet de toegevoegde waarde van Social Media voor organisaties, op het gebied van het aantrekken van klanten, maar ook voor het werven nieuwe medewerkers;
  • vindt dat iedere organisatie (groot of klein) een goed georganiseerd en gestructureerd recruitmentproces moet handhaven, en is ervan overtuigd dat organisaties op deze manier werken aan een positief Employer Brand!

Wil je meer over Petra weten?