Arbeidsmarkt: Het wel en wee in sollicitatieland…

Delen

Organisatie X is op zoek naar personeel. Via de eigen website hebben ze diverse vacatures uitstaan voor een aantal leuke functies. “Heb je interesse? Reageer dan snel!” zo luidt de uitnodigende tekst in de advertentie. Het bedrijf profileert zichzelf als een jonge, informele organisatie en is doorlopend op zoek naar goed personeel. Als gemotiveerde sollicitant stuur je nog diezelfde dag een krachtig CV met supergemotiveerde sollicitatiebrief de deur uit. Want dat willen ze immers graag; dat je snel reageert! En dan kan het lange wachten beginnen.

Na een week of twee bel je maar even achter de sollicitatie aan, want je hebt nog niet eens een bevestiging ontvangen van het desbetreffende bedrijf.  Je krijgt iemand aan de telefoon die van niets weet. Degene die over de vacatures gaat is op vakantie. En er is niemand die het overneemt? Nee, zij is de enige en over twee weken weer terug. Na twee weken bel je dus nog maar een keer. Nee, vandaag is ze niet aan het werk. Is er iemand anders die mij meer kan vertellen over jullie sollicitatie procedure? Nee, er is maar één iemand die daar over gaat en nee, ze is er (weer) niet.

Daar gaat je imago…

De vacature is inmiddels van de site gehaald, dus waarschijnlijk ingevuld of ingetrokken. Er is dus wel iemand aanwezig die de vacatures beheert, maar niemand om de gemotiveerde sollicitant te woord te staan. De motivatie om voor dit bedrijf te willen werken is al met de noorderzon vertrokken. Maar ook het imago van de organisatie heeft een flinke deuk opgelopen. Was de sollicitant eerder enorm enthousiast over het bedrijf, daar is nu weinig meer van over. Denk ook maar niet dat hij er ooit nog iets gaat kopen.

Dit is niet de eerste keer dat ik deze ervaring te horen krijg en het zal ook zeker niet de laatste keer zijn. Wederom vraag ik mij af of deze organisatie zich beseft wat dit doet voor het imago van het bedrijf. Hoe groot is de moeite om iets van je te laten horen? Ook al was het een automatische bevestiging met het verwachte verloop van de sollicitatieprocedure. Dat was tenminste nog iets. Maar nee. Blijkbaar is het teveel moeite. Of hebben ze belangrijkere dingen te doen.

Een aantal tips voor organisatie X:

  • Breng de sollicitant op de hoogte van de sollicitatieprocedure – dit kan heel gemakkelijk via een automatisch gegenereerde email, waarin je vermeldt wanneer de sluitingsdatum is, hoe lang de procedure in beslag neemt en wanneer de sollicitant een reactie kan verwachten;
  • Dat je op vakantie gaat is prima, maar draag dan je werkzaamheden over; ook dit kan weer heel gemakkelijk gecommuniceerd worden met sollicitanten in een automatische afwezigheidsmail, waarin je doorverwijst naar je collega tijdens jouw afwezigheid. Communiceren is het toverwoord, zowel intern (je collega’s) als extern (de sollicitanten)!
  • Neem eens vrijblijvend contact met mij op – ik leg graag uit hoe je op een gestructureerde manier het sollicitatie proces kunt vormgeven, met als resultaat: geen boze en teleurgestelde sollicitanten!

Vol verwachting klopt ons hart, in afwachting van de nietszeggende afwijzingsbrief. Of zouden ze het daar ook te druk voor hebben?

Meer lezen van Petra Timmer? Petra schreef ook:

Personal Branding: Solliciteren 2.0
CV 2.0: Just Hire Jeroen
Personal Branding +Social Media + Marketing = Matthew Epstein!
Social media: Een tweet, tweet, tweet met…Petra Timmer


Delen

About Petra Timmer

Petra Timmer  is Adviseur Recruitment bij RecruitmentPie. 

Petra:

  • heeft meer dan 10 jaar ervaring in de arbeidsbemiddeling op diverse niveaus en het geven van sollicitatietrainingen en functiegerichte trainingen aan werkzoekenden;
  • heeft een passie voor alles wat met solliciteren en de arbeidsmarkt te maken heeft en is een Social Media fan!
  • heeft honderden selectiegesprekken gevoerd en CV’s beoordeeld, CV’s van particulieren geprofessionaliseerd en gecoacht tijdens sollicitatieprocedures;
  • studeerde Personeel & Arbeid en Communicatie en heeft deze twee vakgebieden verenigd in de interesse in Arbeidsmarktcommunicatie;
  • is moeder en echtgenote, creatief, gevoelig, lichtelijk perfectionistisch, dol op Coffee Company & Starbucks (vooral de Latte White Mocca) en Cupcakes;
  • houdt van schrijven en is bedreven in het op een zo goed mogelijke manier presenteren van webteksten en vacatureteksten;
  • werkt daarom op dit moment aan een boek over Solliciteren in Nederland;
  • ziet de toegevoegde waarde van Social Media voor organisaties, op het gebied van het aantrekken van klanten, maar ook voor het werven nieuwe medewerkers;
  • vindt dat iedere organisatie (groot of klein) een goed georganiseerd en gestructureerd recruitmentproces moet handhaven, en is ervan overtuigd dat organisaties op deze manier werken aan een positief Employer Brand!

Wil je meer over Petra weten?

 

 

3 comments on “Arbeidsmarkt: Het wel en wee in sollicitatieland…

  1. Marga Strubbe

    Helaas is dit vaak de realiteit Petra, ik maak het ook veelvuldig mee. Ik leer kandidaten met zorg brieven en CV te maken, en daar zit dan de nodige tijd en inspanning in. Het lijkt me niet meer dan normaal dat een organisatie deze inspanning retourneert met een correcte sollicitatieprocedure en in ieder geval de moeite neemt om mensen op een passende manier een afwijzing te sturen.

  2. Marc Oosterkamp

    Ook bij mijn werving en selectie opdrachtgevers kom ik dit vaak tegen. Voordat ik aan de slag ga zorg ik er dan ook voor dat dit geregeld is. Door mensen van de eigen organisatie wordt er zelden naar de eigen site gekeken. De functionaris die de vacature in beheer heeft is vaak niet diegene die hem plaatst en bijhoud.

    In behandeling nemen van reacties gaat vaak ook over meerdere schijven. Dit alles komt niet ten goede aan een snelle en correcte afhandeling van reacties.

    Ik begin altijd met eigenaarschap en verantwoordelijkheid en daarna het proces. Vaak laat ik ook een manager zelf (of zijn/haar zoon of dochter) solliciteren via de site. Ervaring en doorleving van het proces opent vaak de ogen.

  3. Pingback: Recruitment: Het wel en wee in sollicitatieland ……. Deel 2 | HI-RE Social Medium

Comments are closed.