Social Media: Hyves en hoe het allemaal begon…. (deel 3)

      Reacties uitgeschakeld voor Social Media: Hyves en hoe het allemaal begon…. (deel 3)
Delen

Vandaag het laatste deel van onze Hyves-trilogie over hoe het ooit allemaal begon.

Hyves rolt het jaar 2004 wat troosteloos uit. Rokende servers, snelheidsproblemen en een lege kas luiden het jaar uit. De noodzaak van nieuwe servers en daarmee geld, neemt meer en meer toe en… het komt er ook. Een investeringsinjectie van 300.000 euro zorgt voor een nieuw serverpark en de snelheidsproblemen komen daarmee onder controle. Er is weer geld, er is weer snelheid, er is weer lucht, maar voor hoelang?

Een goed begin, is het halve werk (zegt men)

Er is weer geld, er zijn weer genoeg servers en de snelheidsproblemen lijken begin maart (2005) weer onder controle. Ook de groei zet door en Hyves stiefelt langzaam maar zeker naar de 100.000 leden. En de studenten vormen de grootste groep onder de leden.

In januari zijn er al vertalingen van Hyves gemaakt in het Spaans, Frans, Duits en Italiaans en beschikbaar gesteld. De Engelse vertaling was al veel eerder beschikbaar en Hyves kijkt verder dan Neerlands grenzen. Half februari begint men dan ook met het uitnodigen van buitenlandse vrienden. Voor de internationale koers zijn ook twee stagaires aangenomen, die fulltime bezig zijn om buitenlandse vrienden uit te nodigen.

Ondertussen is er een nieuwe speler op het sociale netwerkentoneel verschenen; MySpace. Met 14 miljoen bezoekers per maand is MySpace één van de populairste websites. Terwijl MySpace hotter dan hot is, stagneert Friendster (om uiteindelijk ook ten onder te gaan. Deels als gevolg van impopulaire maatregelen, deels door beslissingen van aandeelhouders die businessmodellen belangrijker vinden dan de gebruikers. En tja, zonder gebruikers kom je als sociale site niet ver.).

Het Peruviaanse mysterie

De gehoopte internationale groei komt voor Hyves niet echt op gang totdat in maart, zomaar uit het niets er een explosieve groei van Peruviaanse gebruikers plaatsvindt. Binnen een paar dagen worden er een half miljoen Peruviaanse uitnodigingen rond gestuurd en het aantal leden groeit.

Peruviaanse invasie is een mysterie. De Peruvianen nodigen niet alleen Peruvianen uit, maar ook Nederlanders en hechte vriendschappen ontstaan. Wellicht heeft het ontstaan van deze hechte vriendschappen ook wel het één en ander te maken met de onthullende profielfoto’s van de Peruviaanse dames. Veelal zijn deze liefelijke Peruviaanse dames uitgedost in de meest onthullende bikini’s en als de bikini’s nog te veel verhullen, dan zijn de dames best bereid om nog iets meer te laten zien. Er komen geen klachten van Hyvers, dus waarom zou je dan maatregelen nemen.

Lima stoot Amsterdam zelfs van zijn troon als grootste hyvende stad. Deze swingende salsa-invasie is echter wel weer funest voor de servers. Overdag hebben de servers het al moeilijk met het (groeiende) Nederlandse verkeer en aan het eind van de middag wordt Peru weer wakker en slaat dan ook nog eens massaal aan het hyven. De servers roken en kraken en ratelen met als gevolg dat de site weer traag wordt.

Maar niet alleen in Peru wordt aan het hyven geslagen, ook Azií« ontdekt Hyves en registreren dagelijks vele Maleisií«rs zich bij Hyves. Nog meer verkeer.

Door kleine aanpassingen te doen, krijgen de servers weer een beetje lucht, maar er moeten wederom nieuwe servers bij en nieuwe servers kosten bakken met geld.

Om een nieuwe aandelenemissie te voorkomen, wordt er met een aantal partijen gesproken over exclusieve sponsordeals en er is wel interesse en het wordt ook wel geprobeerd, maar echt succesvol is het niet. De jonge ondernemers willen ook veel liever een advertentievrije site.

Radicale beslissingen

Hyves blijft groeien. Uit alle uithoeken van de wereld melden leden zich aan. In mei 2005 telt Hyves zo’n half miljoen leden en is Egypte het grootste Hyvesland en worden er zo’n 20.000 foto’s per dag ge-upload. De problemen blijven zich echter opstapelen. De site is traag en onbegaanbaar. Het regent klachten, maar niet alleen hierover.

Nu Egypte Hyves ontdekt heeft worden Nederlandse meisjes massaal door Egyptische mannen uitgenodigd tot vriendschap (en meer). Daar zijn de nuchtere Hollandse deernes echter niet van gediend en ook daarover regent het klachten.

Ook begeven zich opeens opvallend veel Nigeriaanse bankiers en bruiden op Hyves. Het dwingt Hyves tot het nemen van twee grote beslissingen.

Het uitnodigingssysteem wordt aangepast. Als niet-Europese mensen zich registreren op Hyves en dan hun Hotmail-adresboek willen importeren staat er standaard geen enkel adres aangevinkt en moet dit handmatig gebeuren én voor landen uit het Midden-Oosten en de Sahel gaat Hyves op zwart en is hierdoor niet meer bereikbaar. Deze twee beslissingen moeten er voor zorgen dat de groei tot stand komt, het verkeer op de site zich stabiliseert en de klachtenregen verdwijnt.

1.000.000

Het aantal leden groeit gestaag door en de teller tikt sneller en sneller richting de miljoen leden. Op 31 juli 2005 stapt Hyves dan ook eindelijk over de magische grens van 1.000.000 leden. Binnen 10 maanden had Hyves het voor elkaar: 1 miljoen leden, 3 miljoen foto’s en 80 miljoen Nederlandse pageviews per maand.

De jaren die volgen zullen Hyves nog vele malen miljonair maken. Miljoenen leden, miljoenen foto’s, miljoenen pageviews en uiteindelijk ook miljoenen op de bankrekening met de verkoop van Hyves aan TMG.

Aan alle ontwikkelingen die plaatsgevonden hebben, na het miljoenste lid van Hyves, kunnen we nog miljoenen woorden wijden, maar het bereiken van een miljoen leden maakt, naar ons gevoel, Hyves volwassen en daarmee eindigt, wederom voor ons gevoel, de beginperiode van Hyves.

Bronnen:

Voor het schrijven van de drie artikelen hebben we ontzettend veel artikelen over Hyves gelezen, met als grote leidraad “˜Van 3 naar 10.000.000 vrienden’geschreven door Raymond Spanjar, want wie weet nu beter hoe het met Hyves allemaal begon dan één van de oprichters himself.

Daar waar wij het bij de grote lijnen hielden, is het boek duizendmalen gedetailleerder over de geboorte van Hyves, de groei van Hyves, de onderhandelingen en over de verkoop. Wij hebben het boek met ontzettend veel plezier gelezen. Het leest lekker, is humoristische geschreven en is zeker de moeite waard om te lezen. Een aanrader!

Al eerder publiceerden we deel 1 en deel 2 in deze reeks

Social Media: Hyves en hoe het allemaal begon…. (deel 1)
Social Media: Hyves en hoe het allemaal begon…. (deel 2)


Delen