Minimale kennis personeelszaken bij MKB werkgever

Top 10 Augustus 2013 - Kennis personeelszaken werkgevers MKB minimaal
Delen

Kennis personeelszaken werkgevers MKB laag

Sinds ik in 1990 startte als zelfstandig adviseur in personeelszaken, ervaar ik dagelijks dat wet- en regelgeving rond personeel een permanent terugkerend probleem is voor werkgevers in het MKB. Het is voor deze groep werkgevers ondoenlijk om alle regels, en alle veranderingen daarin, bij te benen. Dat leidt gemakkelijk tot problemen in de arbeidsrelaties en ook tot onnodig hoge kosten voor juridische bijstand. Hoe kunnen MKB werkgevers dit voorkomen

MKB werkgever beschikt vaak over minimale kennis personeelszaken

Een arbeidsovereenkomst dient op schrift gesteld en ondertekend te worden. Een medewerker mag niet zomaar zonder voorbehoud ontslagen worden. Een zieke medewerker moeten we twee jaar loon doorbetalen. Het zijn slechts drie voorbeelden van zaken die een MKB werkgever dient te weten. Dat is geen nieuws.

Wat mag ik als werkgever wel, wat mag ik niet?

Wanneer die vraag wordt gesteld, spelen de emoties vaak een flinke rol. Die zo aardig en betrokken lijkende medewerker blijkt dat onverwacht niet te zijn. Of de medewerker die zich heeft ziek gemeld, terwijl de werkgever ervan overtuigd is dat hij/zij niets mankeert. Waarom moet de werkgever loon doorbetalen aan een medewerker die buiten het werk arbeidsongeschikt is geworden? Zaken waarbij veelal sprake is van onbegrip bij de werkgever, omdat de wet- en regelgeving zo onrechtvaardig in diens nadeel is.

Cartoon personeelszaken - rechten werkgever en werknemer

Werkgever heeft meer rechten dan hij/zij denkt

Maar daar moet de werkgever dan wel iets voor doen. De basis is dat arbeidsovereenkomst, salarisadministratie, personeelsdossier, werkinstructie, goed geregeld zijn. Wanneer de werkgever alle overige personeelszaken goed ingericht heeft, staat hij/zij nog sterker in zijn/haar juridische relatie met medewerkers. De werkgever laat dan ‘goed werkgeverschap‘ zien. Dit laatste is een absolute juridische voorwaarde, die verder gaat dan alleen aardig, vriendelijk, en sociaal zijn voor de medewerkers.

De weg weten

Bij financií«le vragen weet iedere MKB-werkgever eenvoudig de weg te vinden naar de accountant. Bij het oprichten van een BV is de weg naar een notaris snel gevonden, en bij een juridisch conflict is ook al snel een advocaat gevonden. Waarom dan niet de weg weten naar een specialist in personeelszaken? Dat hoeft niet een dure adviseur te zijn.

Veel kennis over personeelszaken is op internet te vinden

Veel kennis over personeelszaken is op internet te vinden

Er bestaan veel specialistische websites waar de MKB-werkgever belangrijke informatie over personeelszaken kan vinden. Door in de zoekmachine als Google of Firefox ‘personeelszaken’ of ‘HRM’ in te typen, vindt u alle mogelijke websites en informatie.

Maar ook via Social Media als Twitter of LinkedIn vindt u veel nuttige informatie. Op LinkedIn bestaat bijvoorbeeld een groep speciaal voor MKB-ondernemers, waarin zij onderling informatie uitwisselen.

Je kunt iedere twee weken mijn columns op DeOndernemer.nl over personeelszaken lezen. Meer columns met nuttige informatie vindt u op HRadviseur. Op deze weblog kan iedere MKB-werkgever zich gratis abonneren via de e-mailservice, en ontvangt u gratis de nieuwste informatie over personeelszaken.

Kortom, met een relatief kleine investering in tijd op internet, wordt uw worsteling met wet- en regelgeving in personeelszaken aanmerkelijk minder en stijgt de kwaliteit van uw personeelsbeleid.


Delen

1 comment on “Minimale kennis personeelszaken bij MKB werkgever

  1. Pingback: Tweets die vermelden MKB werkgevers worstelen met wet- en regelgeving in personeelszaken | HI-RE Interim Blog -- Topsy.com

Comments are closed.