AMC: Nominaties Smart/Out of the box Magneet 2009: Loopbaantaxi, Street voice casting en Afwassers gezocht!

Delen

In de categorie Smart/Out of the box zijn 3 nominaties. Afwassers gezocht van Grandcafé-restaurant Binnen, Streetvoice Casting van Co Unlimited en de Loopbaantaxi van UMC Utrecht.

Afwassers gezocht!

Mijn jeugd is doordrongen van bijbaantjes in de horeca. Tijdens mijn studententijd zorgde dit voor aardig wat centjes erbij per maand aan de ene kant en de nodige studievertraging aan de andere kant. Personeel vinden in de horeca, goed personeel, is moeilijk. In een gezellige studentenstad, zoals Groningen is, is het niet moeilijk om mensen voor de bediening te vinden. Leuke studentes genoeg! Een goede kok, daar moet je goed naar zoeken en is echt lastig te vinden en dan nog de afwassers… Echt niet makkelijk. Logisch ook… het is niet het leukste baantje van de horeca.

Grandcafé-restaurant Binnen kampte met hetzelfde probleem. Al maanden waren ze op zoek naar afwashulpen maar ze waren niet te vinden. Tijd om het over een andere boeg te gooien dus.

Hoe? Nou zo…

Volgens de inzenders een reden om een Magneet te winnen. “Het idee om te communiceren op glazen om afwassers te werven is uniek in zijn eenvoud. Hoe trek je mensen aan voor een functie die niet bepaald populair is? Ondanks de crisis is het voor restaurants lastig om afwassers te vinden. Wat zou jij er van vinden als je ziet dat een glas niet goed is afgewassen, net wanneer je een slok uit je glas wilt nemen? Je kijkt nog eens goed en op dat moment is er alle aandacht voor het probleem van het restaurant. De enigszins verbaasde klanten konden de lipafdruk met daaronder de mededeling dat Binnen afwassers zoekt erg waarderen. En niet alleen de klanten. Restaurant “˜Binnen’ profiteerde van een unieke en onbetaalbare hoeveelheid publiciteit in regionale en landelijke pers. Als resultaat verdwenen er opmerkelijk veel glazen, maar er informeerden ook 400% meer geinteresseerden naar de functie van glazenwasser dan in de periode dat er enkel op de gebruikelijke manier werd gerekruteerd. Binnen een week was er weer voldoende bezetting van de afwaskeuken. Kortom: Actie geslaagd! Een goed voorbeeld van hoe een simpel creatief idee ervoor kan zorgen dat een lastige vacature wordt vervuld en daarbovenop nog een enorme hoeveelheid free publicity.”

Street voice Casting

Het bureau Co Unlimited was op zoek naar een telefoniste/receptioniste met een goede telefoonstem. Ook moest ze adrem zijn en als eerste aanspreekpunt het visitekaartje van het bedrijf gaan worden dus beschikken over een bepaalde uitstraling. Co Unlimited zat niet te wachten op een traditionele sollicitatieprocedure en ging zelf recht op de doelgroep af.

Mensen werven, doe je zó!

Direct recruiting noemt Co Unlimited dit. “Je spot live een kandidaat en overvalt haar met een mini assessment. Is ze adrem? Heeft ze een goede telefoonstem? Past ze in ons team? En: wil ze voor een tweede gesprek naar ons kantoor komen. Aldus in een paar uur 5 geschikte kandidaten gevonden. Smart thinking.” En de reden om de Magneet in de wacht te slepen.

Loopbaantaxi

Dat het een groot probleem is om mensen te vinden die in de zorg willen werken, is bekend. Vooral het vinden van OK-assistenten en anesthesiemedewerkers blijkt lastig. Ook het UMC Utrecht kent dit probleem en besloot daarom een loopbaantaxi in te zetten. Je maakt een afspraak met een loopbaancoach. Deze coach haalt je per taxi van huis op. Op weg naar het UMC Utrecht is er alle tijd om een gesprek te voeren over je loopbaanmogelijkheden bij het UMC.

Op de site van de SJP is het volgende over deze inzending te lezen:
Waarom moet deze inzending een magneet winnen?

OK-assistenten en anesthesiemedewerkers vormen misschien wel de lastigst te werven doelgroep in de zorg. Zéker voor een academisch ziekenhuis. In algemene ziekenhuizen liggen de salarissen namelijk significant hoger, omdat je daar “˜productie kunt draaien: . Daarnaast maakt de trend dat ervaren collega’s zich steeds vaker laten inhuren via uitzendbureaus (met een hoger salaris), de krapte nog meer voelbaar. Dé belofte waar je als academisch ziekenhuis dan nog mensen mee over de streep kunt trekken, is die van de loopbaanontwikkeling. Daarom is het UMC Utrecht met een unieke campagne gestart: sinds 2009 zet het ziekenhuis zogenaamde loopbaantaxi’s in. Dat werkt zo. Je maakt een afspraak met een loopbaancoach en die haalt je thuis per taxi op. Zodat je, op weg naar het UMC Utrecht, alvast een achterbankgesprek kunt voeren over je ontwikkel- en specialisatiemogelijkheden. Aansluitend krijg je een rondleiding op maat over de verschillende OK’s van het UMC Utrecht. De aanpak werkt: mensen kunnen op de meest laagdrempelige manier kennismaken met hun nieuwe werkplek. Behalve media-inzet in vakbladen en op vaksites is de campagne ook ingezet via het tv-programma Afslag UMC.”

Smart/Out of the box

Alledrie de inzendingen zijn knap bedacht, ludiek en leuk, smart dus. Maar voor mij is er één die er toch wel boven uit steekt. Street voice casting is origineel en vernieuwend. Ze draaien het sollicitatieproces bijna om. Echt goed bedacht en voor mij de winnaar.


Delen

1 comment on “AMC: Nominaties Smart/Out of the box Magneet 2009: Loopbaantaxi, Street voice casting en Afwassers gezocht!

  1. Pingback: Tweets die vermelden Nominaties Smart/Out of the box Magneet 2009: Loopbaantaxi, Street voice casting en Afwassers gezocht! | HI-RE Interim Blog -- Topsy.com

Comments are closed.