AMC: We trappen af…. De Magneten komen er aan.

Delen

In mijn vorige artikel “˜Wij tellen mee met de SJP” beloofde ik zoals de titel al aangeeft, mee te tellen met de SJP naar de uitreiking van de Magneten op 19 mei. Tijd vliegt en beloften moeten waargemaakt worden. Dus aan de slag met de SJP en de Magneten.

Een stukje geschiedenis…

De SJP is in 1984 opgericht en bestaat 25 jaar. De oprichting was een initiatief van de toenmalige Werkgroep Personeelswerving, die vond dat er wel steeds vaker werd gepraat over het belang van de factor mens/arbeid in en voor de organisatie, maar dat daar in de communicatie met de arbeidsmarkt weinig van terug te vinden was. Opdrachtgevers en hun communicatieadviseurs gaven weinig aandacht aan hun personeelsadvertenties. Meestal was het een grijze ad hoc vacaturevermelding.

Het was tijd voor verandering en met de oprichting van de SJP wilde men deze verandering in gang zetten. De SJP stelde zich ten doel om creativiteit in arbeidsmarktcommunicatie te bevorderen en arbeidsmarktcommunicatie als specialisme op de kaart te zetten. En de uitreiking van een jaarprijs voor de beste communicatieuitingen, beoordeeld door een deskundige jury, zou dat doel dienen.

De eerste Magneten

In 1985 werden de eerste Magneten uitgereikt. De winnaars waren:

  • HVR Advertising met “Twee werktekenaars, die deze man niet kunnen vervangen, maar wel doen vergeten”
  • PPGH/Moussault met “Wie helpt mee” campagne
  • Provinciaal Ziekenhuis Santpoort met “Tante Fanny woont in Santpoort”
  • Edah met “Edah zoekt bedrijfsleiders die iets aan ’t rollen kunnen brengen”
  • KLM met “De KLM zoekt commercieel talent”

Dit waren pas de eerste winnaars in een reeks van vele gelukkigen, die hun inspanningen en creativiteit beloond zagen met een Magneet.

Voor wie wil weten hoe 25 jaar geleden een wervingsadvertentie er ook alweer uit zag… Klik op de linkjes… (met dank aan Onno Gout)

Magneten 1985 HVR Advertising

Nog meer winnaars in 1985

25 jaar SJP

Sinds de oprichting van SJP in 1984 hebben er enorme veranderingen plaatsgevonden. Zowel op het gebied van de arbeidsmarkt, als op dat van de werving & selectie en de arbeidsmarktcommunicatie. Zijn de doelen, die de SJP zich 25 geleden stelden, behaald?

Volgens de SJP zijn zij daar in geslaagd. Op de website kunnen we lezen: “SJP is na 25 jaar een niet meer weg te denken instituut in de Nederlandse communicatiewereld en de Magneet is een zeer begeerde prijs geworden. Tegelijkertijd kunnen we constateren dat arbeidsmarktcommunicatie als specialisme wordt gezien. Organisaties weten inmiddels bovendien dat zij zich door onderscheidende arbeidsmarktcommunicatie kunnen positioneren als aantrekkelijk werkgever. Organisaties met een sterk imago zijn succesvoller in hun werving. Sterke merken blijken te werken. En creativiteit levert daar een belangrijke bijdrage aan.

Meer en meer zien bedrijven het belang in van arbeidsmarktcommunicatie en kunnen zich daardoor beter positioneren. Een sterk imago blijkt succesvoller te werven, valt te lezen op de website van de SJP.

Met het oog op de toekomst

Ook probeert de SJP jong talent te stimuleren te kiezen voor het specialisme arbeidsmarktcommunicatie. Naar de mening van het SJP-bestuur zijn er te weinig talenten die kiezen voor dit vakgebied. Daarom is er een speciaal initiatief ontwikkeld. In samenwerking met de VEA (Vakgroep Arbeidsmarktcommunicatie), die het initiatief sponsort, is SJP/VEA Actie Jong Talent in het leven geroepen. Studenten worden gevraagd een creatief concept te ontwikkelen op basis van een fictief wervingsvraagstuk. Zo zijn er al concepten bedacht voor het werven van uitvaartleiders, voetbalscheidsrechters, brandweerlieden, butlers en vrouwelijke burgermeesters. Dit jaar zijn de binnenvaartschippers aan de beurt. Aan de studenten wordt dit jaar gevraagd een campagne te ontwikkelen, die laat zien dat geen vak zo mooi is als dat van een binnenvaartschipper.Tijdens de jaarlijkse uitreiking van de Magneten worden de beste 3 inzendingen bekroond met een Magneet of een eervolle vermelding.

De aftrap

Met nog 15 dagen, 23 uren, 03 minuten en 28 seconden op de SJP-klok, heeft het fluitsignaal hier op Hi-re.nl geklonken en is de aftrap genomen. Tot morgen!


Delen

1 comment on “AMC: We trappen af…. De Magneten komen er aan.

  1. Pingback: Tweets die vermelden We trappen af…. De Magneten komen er aan. | HI-RE Interim Blog -- Topsy.com

Comments are closed.