AMC: Intermezzo arbeidsmarktcommunicatie en personeelswerving (Ploegen Plus)

      Reacties uitgeschakeld voor AMC: Intermezzo arbeidsmarktcommunicatie en personeelswerving (Ploegen Plus)
Delen

De komende tijd besteed ik onder de noemer “˜Ploegen plus’ aandacht aan een aantal onderwerpen uit Ploegen, zaaien en binnenhalen; een praktische gids voor arbeidsmarktcommunicatie en personeelswerving. Vandaag een intermezzo: de arbeidsmarkt vanaf 2010 en wat te doen?

Nodeloos te zeggen dat we op dit moment kampen met een kredietcrisis en een economische recessie. Dat heeft al geleid tot veel ontslagen en er zullen er nog wel meer volgen. Hoewel de recessie zelf ten einde begint te lopen, zal de werkloosheid namelijk nog even doorstijgen. Zo werkt het nou eenmaal.

Voor recruiters is het een rare tijd. De recessie heeft als gevolg dat ze te maken krijgen met vacaturestops en budgetverlagingen. Tegelijkertijd worden ze geconfronteerd met meer aanbod (ik ken het verhaal van één vacature, waar 800 reacties op binnenkwamen) en hebben daardoor (soms véél) meer werk aan recruiting. En dan wordt er ook nog steeds gesproken over aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt.

Dat er minder concurrentie is, dat daardoor employment brands verzwakken en dat er over de hele lijn vaak sprake is van een hogere kwaliteit van sollicitanten lijkt het werk van de recruiter gemakkelijker te maken. Maar dat is korte termijn. Hoe zal het gaan op de lange termijn? Komt die krapte nou terug of niet? Of is-ie eigenlijk nooit weggeweest? Moet je als organisatie nu wel of niet investeren in je arbeidsmarktcommunicatie?

Ik ben ervan overtuigd dat organisaties die de komende jaren zeker willen zijn dat hun personeelsvoorziening zo min mogelijk risico’s loopt, nú moeten investeren. In duurzame campagnes, slim opgezet en ‘schaalbaar’. In goed relatiemanagement en effectieve wervingsstrategieí«n. En dat zo’n campagne de volgende kenmerken moet hebben:

* Individugericht
* Maximaal gebruik maken van de mogelijkheden van (nieuwe) media
* Benutten van netwerken
* Precisie in plaats van uitstrooien
* Combinatie van digitaal en menselijk contact

Met andere woorden: bereid je voor.

Voorgaande delen
Ploegen plus – deel 1
Ploegen plus – deel 2
Ploegen plus – deel 3

Ploegen plus – deel 4

Ploegen plus – deel 5

Ploegen plus – deel 6

Ploegen plus – deel 7


Delen